Lars Sandgaard. Eller bare Sandgaard, står der på bygningen på Orionvej 2, hvor tekstilvirksomheden af samme navn holder til. Her handler det om tøj – til kvinder med alle slags kurver

 

Den slanke kvinde. Den bløde kvinde. Den runde kvinde. Den frodige kvinde. Kvinder kommer i mange udgaver, og der findes noget til dem alle. Noget til enhver. Fra størrelse 36 til 56.

– Vi er mange slags, lyder det fra produktudvikler hos Sandgaard A/S Dorthe Hagner med et stort smil.

– Og noget af det, mange af os med former har lidt svært ved, det er at hoppe ud i nyt. Nye farver. Nye modeller. Nye styles. Hvis vi ved, at vi er trygge og ser godt ud i en bestemt buks med bluse til, så er vi næsten ikke til at få i andet. Vi tør ikke rigtig – men hvor er det ærgerligt, lyder det.

– Der er så mange fede farver og varer på markedet i dag, og der kommer hele tiden nyt til. Vi skal turde. Det er jo os, der arbejder med det, der skal kende kunderne – og vi skal kende dem så godt, at vi ved, hvad de kan lide at have på, fortæller hun.

– Vi skal også sørge for, at de er så trygge ved os og vores brands, at de tør – måske lidt mere, end de egentlig troede. Vi skal vise dem vejen, om du vil.

Virksomheden Sandgaard A/S er ejet af Lars Sandgaard med 80 procent, mens Michael Hammer og Helle Sundstrup Visgård hver ejer 10 procent.

– Det går godt, lyder det fra Lars.

– Igen er vi blevet kåret til gazellevirksomhed. Det kan man kun være stolt over. Det betyder jo, at kunderne kan lide det, vi laver. Men det forpligter også – i den grad. Og den forpligtelse skal vi følge op på – hele tiden – hver dag, understreger Lars.

 

Det nye sort

Et af de velkendte brands, som Sandgaard er afsender på, er Gozzip – og det er ikke længe siden, at hun fik en lillesøster. Gozzip Black.

– Lidt mere eksklusivt, flere detaljer og sammensætninger af flere forskellige materialer af høj kvalitet er i fokus hos Gozzip Black – hvor kollektionerne er … sorte, lyder det.

– Det er sjovt, når der kommer noget helt nyt. Et nyt brand gør, at man kan lege lidt anderledes, end man plejer. Vi skal jo lige lære hende Gozzip Black at kende. Se og mærke efter, hvem hun egentlig er.

– For os er en vare ikke solgt, når den kommer ud i butikken. Vores kunder er butikkerne, men de skal have varen videre ud til deres kunde. Til dig. Slutbrugeren. Kvinden i butikken. Og før hun handler varen, er den ikke solgt herfra, fortæller Lars.

– Det, kvinderne kan lide i København, er ikke nødvendigvis det samme, som de kan lide i Thisted – eller Herning – eller Landskrona i Sverige. Så hvis butikkerne i Sverige ikke helt kan få gang i salget af en bestemt style, bytter vi den gerne ud med en anden, og så sender vi de bukser, kjoler eller bluser til Tyskland, Norge eller Nordjylland, hvor efterspørgslen på det design er god, forklarer han.

– Det tænker jeg er noget af det, vi bliver anerkendt for hos vores butikker. At man ikke skal købe stangevarer og i bunkevis, og skulle man ikke have succes med en enkelt bestilling, så finder vi noget andet. Vi er ikke bare en vare, der ligger på hylden. Vi klæder kvinder på – så derfor skal tøjet ud ad døren.

 

Vores egen butik

Én ting er at være repræsenteret i butikkerne i hele Norden – ja, faktisk mere. Sandgaards brands Studio, Gozzip og Gozzip Black er p.t. at finde i hele otte lande. Og nu kommer der en helt egen butik til. I Vejen.

– Vi har fået et tilbud om at overtage en allerede eksisterende butik i Vejen, som i mange år er gået rigtig godt, fortæller Lars.

– Nu bliver det vores første egen butik. Det er lidt sjovt – efter at have været på markedet i så mange år. Nu har vi vores egen butik. Vi har et ret stort kundegrundlag i det område, og hvis ikke vi overtog butikken, ville vi måske miste nogle af de kunder. De ville miste muligheden for at handle vores brands. Det sker ikke.

Varm atmosfære

Der er travlhed på lageret. Det bimler. Der bliver pakket varer, og der er masser af styles at vælge imellem. Fire gange årligt kommer der nye kollektioner på Gozzip, og der er seks leveringer. På Studio er der seks kollektioner. Og så er der alle basisvarerne.

Der er masser af liv i huset. Smil og varme. Her er højt til loftet og en stor arbejdsglæde. Der er masser at lave, og alle har sit, men man er sammen om arbejdet. Man følger lidt op. Hjælper lidt til. Man deles. Man smiler, og der grines. Telefonerne bimler. Der emmer af liv.

– Der skal smil til for at være kreativ, siger Dorthe, som hele tiden fyldes af inspiration.

– Det kommer bare, siger hun …

Tøjet designes her. Det produceres i Kina, da de er supergode til at sy og til gode priser. Under ordnede og ordentlige forhold, naturligvis.

– Vi ejer en systue i Kina med 45 superdygtige ansatte. De syr det hele, og de syr også for andre, fortæller Lars.

Jeans Body Fit

– En buks er ikke bare en buks. Det ved vi. Igen taler vi kvinder og kurver, men husk på, at dét at have kurver ikke er nogen forhindring, når det gælder om at finde den helt rette pasform i et par jeans. Det er der nemlig udført studier i, og et firma ved navn Unique Size har udviklet et helt unikt størrelses- og pasformskoncept, fortæller Lars.

Alle bukser og jeans i størrelserne 36-54 tilbydes to fronttyper: Ashley til kvinder med smalle hofter og Carmen til kvinder med middel hofter.

– Der er taget udgangspunkt i analyser foretaget blandt 6.500 kvinder i alderen 18-75, og vi mærker en enorm stor tilfredshed med bukserne, siger Lars.

Kurver. Former. Figurer.

Der er dig og mig. Mor, veninde, søster, kæreste, kone, moster, faster. Ingen er ens – heldigvis. Derfor skal tøjet heller ikke være det. Men vi skal alle kunne finde noget – både af den bedste kvalitet, men også i det fedeste, sejeste og mest moderigtige design. Vi er alle unikke.

Del denne artikel: