Navnet er Hust. Nikolaj Hust. Passionen er innovation, strategi og kreativitet, samtidig med at skabe en virksomhed han og medarbejderne kan være stolte af. Arbejdet udføres med stolthed og med stor anerkendelse og respekt for grundlæggeren af virksomheden Claire, Anders Hust. Der ligger lidt vægt på de unge skuldre

Et stort hus på Marsvej. CLAIRE GROUP står der skrevet på facaden. En virksomhed med mange år på bagen. En virksomhed og et brand i sig selv og et navn, som i den grad tager sit ansvar på sig – både med tøjet, personalet, lokalområdet og ikke mindst miljøet. Og med hele sin historie i 7430 Ikast.

Egentlig har det vel ligget i kortene, at sønnen af manden bag en dag skulle overtage. I hvert fald hvis man spørger alle andre. Selv synes han måske ikke altid, det lige var oplagt.

– Som 18-årig fik jeg overdraget 1 procent af virksomheden. Jeg var stolt, ydmyg og en lille smule angst. Men jeg var ikke helt sikker på, om dét der med tøj egentlig var mig. Det kunne da godt være, at det var fint og en super god mulighed for mig, men jeg skulle lige noget andet først, lyder det, da Magasinet X-Klusiv møder partner/sales and marketing director Nikolaj Hust imellem aftaler og rejser.

– Jeg ér stolt. Meget. Særligt af min far, som har bygget Claire op. Det har jeg den største respekt for. Det må ingen være i tvivl om. Jeg er blot meget ydmyg omkring den opgave, der er lagt foran mig, og jeg er – naturligvis, tænker jeg – en smule angst for ikke at lykkes. Det tænker jeg egentlig, de fleste ville være …

Den 40-årige søn viser med stolthed virksomheden frem og lader meget gerne personalet selv fortælle om deres afdeling – deres passion. Ikke fordi han ikke kan eller vil, men fordi han gerne mærker, at de også brænder for deres.

Ordentlighed

Børnetøjet Hust & Claire er blevet Nikolajs passion. Her lægger han sine kræfter. Sin energi.

Hust & Claire er et dansk børnetøjsmærke. Designet til børn og for børn. Hust & Claire skal være tøj, man kan lege i, være pæn i og stadig udstråle at være et eksklusivt internationalt mærke. Der skal ikke være irriterende syninger, kradsende kvaliteter eller knapper, der gør tøjet helt umuligt.

Dette er ordene på hjemmesiden, og hvert og et skal der hver dag leves op til.

– Der er enormt mange ting, mange aspekter i det at fremstille tøj – og måske særligt til børn, forklarer Nikolaj.

– Det skal være ordentligt. Det skal være lækkert. Kunne holde. Være smart, og ikke mindst skal man som producent have tænkt miljø, bæredygtighed og ordentlighed. Og det bliver kun mere hele tiden. Det har vi heldigvis – og med stor stolthed – gjort længe.

– Vi er ingen uden dem, der syr for os. Dem, der sørger for, at vi har materialer til at kunne lave tøjet. Vi tænker på farmeren og på dyrene. På at spare på vandet og passe på medarbejderne. Alle er lige her. Vi har et fælles ansvar, og det er vi hos Claire Group med til at stå i spidsen for.

– I dag kan man ikke lave ret meget uden at tænke bæredygtighed ind i det – og det med fuld forståelse. Vi skal give noget tilbage. Vi har meget, vi skal værne om, og det skal vi alle være med til, men vi, der producerer, må tage lidt mere ansvar.

Far og søn

– Far og søn ligner hinanden, synes sønnen. Det siger han med stolthed i stemmen.

– Vi forsøger at arbejde tæt sammen, trods vi ikke altid er enige. Vi forsøger at arbejde og skabe et team. Vi er begge stolte af vores medarbejdere og det arbejde de ligger for dagen. Det er jo fantastiske eksempelvis at have ansatte som kører hver dag helt fra Lemvig og retur igen for at designe vores børnetøj, og ligeså fantastisk at have en ansat på lageret der har været hos os i over 40 år.

Fordelingen blandt Anders og Nikolaj er at ældste generation tager sig af økonomien, den yngste er til salg og marketing.

Faderen tager sig af Claire Woman-afdelingen, og sønnen står i spidsen for børnetøjet, og i dag er Nikolaj betroet med 90 procent af virksomheden, men Anders Hust er på ingen måde sat til side. Her forsøger de at gøre tingene sammen.

Udvikling

Midt på Strøget i Ikast ligger den eneste fysiske butik, Claire Group ejer i Danmark. Det har den gjort i mange år – og med stor succes. Her viser man naturligvis egne brands frem, men har også konkurrerende designere på hylderne.

– I Norge har vi 21 butikker. De er vilde med os i Norge, lyder det med et stort smil.

Claire Groups egne brands er på bøjlerne i ti forskellige lande og er på vej ind i flere.

– Før krisen var vi i flere, men vi må erkende, at krisen dengang var hård ved os. Heldigvis er vi tydeligt på vej igen.

– Hele tiden tænker vi på, hvordan vi som virksomhed, som brand og som arbejdsplads kan udvikle os. I dag er vi 35 mand ansat her i Ikast, og 200 på verdensplan. Men huset rummer også andre. Vi har, til manges overraskelse, en systue in-house.

De syr design til os, men også til og for andre. Derudover forsøger 10 upcoming designere at skabe sit eget brand med den hjælp de nu kan hente fra hinanden og os fortæller Nikolaj.

-Det er iværksætteri, som flere nyder stor glæde af.

Også virksomheden Webcollective som Nikolaj i 2017 grundlagde sammen med en god ven holder til i huset på Marsvej. Her tilbyder virksomheden at tage sig af hele onlinedelen for de klassiske tøjbrands. Det betyder mere konkret, at man bygger og vedligeholder deres webshop, sørger for trafik til siden og opbygger deres sociale medier, så de selv har tid til alt det andet.

– Jeg er virkelig stolt af denne idé, som Lasse og jeg skabte igennem Claire Group tilbage i 2017. Lasse Henriksen og hans team på 8 mand er fantastisk dygtige og beviser hver dag deres værdi overfor os og andre mærker via god strategi og viden indenfor online handel og sociale medier. I dag tager de packshots for 15 forskellige brands så som Bruuns Bazaar, Brun og Stengade, Grunt, og laver socials/hjemmesider for blandt andet Sisters Point, Love and Devine, Sunflower og Garment Project. Det synes jeg er mega fedt, slutter Nikolaj

Vi gør, hvad vi siger

Hvordan fremtiden for Claire Group ser ud, er der jo ingen, der ved, men ingen skal være i tvivl om, at virksomheden er godt klædt på til fremtiden.

– Vi gør en stor dyd ud af at gøre tingene ordentligt og at være behjælpelige, hvor vi kan, fortæller Nikolaj, som er stolt af de projekter, virksomheden gennem tiden har været med til at støtte.

– Det mener jeg – eller vi – er et ansvar, vi som lokal virksomhed skal være med til. Vi skal være med til at gøre noget for lokalområdet for at værne om og udvikle det. Vi skal bakke op om projekter og om iværksættere.

– Vi vil gerne udvise samfundsansvar og deltage i velgørenhedsarrangementer, og dem har vi flere af, som ligger vores hjerte nært.

– I Claire Group har vi arbejdet med etisk ansvar, længe før dette begreb blev moderne og omdøbt til Corporate Social Responsibility. Ansvarlighed har altid været en af vores grundlæggende værdier. Vi agerer i en moderne globaliseret verden, og vi vil til enhver tid respektere de grundlæggende menneskerettigheder. Vi mener, at alle skal have ordentlige løn- og arbejdsforhold. Vi vil beskytte miljøet, og vi har afskaffet enhver brug af ægte pels, fordi vi mener, at både mennesker og dyr skal behandles med respekt og værdighed.
– Vi mener grundlæggende, at ansvarlighed handler mere om, hvad vi gør, end om, hvad vi siger, lyder det.

Rundvisningen af virksomheden denne dag er overstået. Vi takker for indblikket, snakken og kaffen denne tidlige

morgen, inden vi sendte chefen mod endnu en tur til Norge.

Del denne artikel: