Honda. NSX. En pris på noget over tre millioner. Egentlig behøver den ikke mange ord. Selv en skribent kan se det. Her taler billeder – samt lyd, lugt og følelse – helt for sig selv. Der er tale om den perfekte blanding af sport og luksus

Magasinets udsendte ser ikke sig selv som værende hverken bilkyndig eller bilentusiast, men det var ikke nogen forhindring i at spotte det fede ved den smukke, lave, bredskuldrede model af en hvid Honda NSX, Bilforum i Snejbjerg har stående i sin udstilling.

– Er den ikke bare …? lød det fra indehaver af Bilforum Henrik Lysgaard.

Og dén sætning var nærmest pakket ind i blødt velour.

Svaret er: ”Jo …”

– Det er måske den eneste af sin slags i Skandinavien, fortsætter Henrik.

Man går lidt rundt om den. Kigger. Mærker. Føler. Dufter. En Honda NSX appellerer ikke til, at man sparker dæk. Her beundrer man bare. Helt roligt – og glædes …

I annoncen lød det: ”Din krop og sjæl vil føle sig forbundet med bilen”, og det er ikke helt forkert – og slet ikke, når man sætter sig ind i bilen og trykker på ”start”-knappen, for så rykker førersædet sig til netop den position, der for dig gør, at du sidder bedst muligt i forhold til pedalerne.

Fakta

Motoren er en turboladet 3,5 liters, og vi taler V6-motor. Hybrid, 581 hk. Mange lag lak sikrer overfladen. Fra 0 til 100 på 3,3 sekunder. Denne model har nummer 01754 – skrevet på et messingskilt i motoren. Årgang 2019. Omkring 100 eksemplarer i Europa. Carbon-tag samt spoiler. Læderindtræk.

Hvad er der ellers, man skal vide? Prisen. Thja, måske – eller måske vi bare skal drømme lidt videre. Den lader vi lige stå lidt.

Drømmen

– Den første Honda NSX stod færdig i 1989. Et styk virkelig superbil – på alle måder, fortæller Henrik.

– Dén model er i dag – sammen med flere andre – cult. Et rent samlerobjekt. Den næste i rækken af Honda NSX’er er denne. Den kom i 2016. Det betyder, at Honda brugte 26 år på at udarbejde, hvad den her kan, men det er ganske enkelt heller ikke så lidt.

– Jeg vidste godt, jeg gerne ville have en. Jeg vidste ikke, om jeg nogensinde ville få en. Men en dag i sommer blev jeg kontaktet af Honda Europa. Der stod en hos Honda i Luxemburg, som er en af de ganske få forhandlere af NSX i Europa. Den kunne jeg købe til speciel ”dealer price”.

– Men med de afgifter, vi har i Danmark, kommer der ikke umiddelbart plader på – måske i en periode til sommer, lyder det.

Ja, måske kommer der en kunde, som falder for den. Man ved aldrig …

Honda-entusiasten

Sidst vi besøgte Bilforum i Snejbjerg, mødte vi Honda-entusiasten Rasmus Grønbæk – og når denne NSX står foran os, falder tankerne på ham. Hvad ville han sige …?

Han har været med ude at køre – som den eneste, fortæller Henrik.

– Og smilet var bredt!

– Det var helt sikkert en fantastisk køretur – men måske det kun gjorde en meget stor – og næsten uopnåelig – drøm endnu større …

– Og prisen … den skal ligge på den anden side af tre millioner … Men den kan jo også købes på

flexleasing. Så kan man have danske nummerplader på i perioder. Sådan gør de fleste, der køber

disse dyre specialbiler, afslutter Henrik Lysgaard, som naturligvis gerne byder indenfor til en fremvisning i BilFourm i Snejbjerg.

Del denne artikel: