Det er det, det hele handler om. At se. Wichmann Optik ser dig, og du ser dem. Og skulle fakta være, at du ikke ser godt, er det lige præcis det, de kan hjælpe dig med – at se bedre – ud …

Helt nyt og lækkert. Indbydende. Lyst.
– Det ligner næsten en helt ny butik, og flere har spurgt, om vi har fået større lokaler, fortæller Morten Birch Jensen, indehaver af Wichmann Optik.
– Men det har så ikke været en mulighed. Og vi bor godt, hvor vi bor, og har på intet tidspunkt haft tanker om at flytte, men der skulle ske noget. Det er 12 år siden, vi sidst lavede ny butik, og nu har vi så gjort det igen. Heldigvis har vi kun mødt stor forståelse for, hvad det har givet af udfordringer, lyder det fra Morten.
Det krævede et par dage i andre omgivelser, men alt det er glemt, når man ser resultatet.
– Vi rykkede ud en lørdag. Ud i campingvognen i baggården. Mandag var vi uden vores værksted, og allerede tirsdag kunne det lade sig gøre at komme til nogle af vores maskiner igen, men ellers var det mest snak, mindre service samt udlevering af linser og væsker, erkender Morten.
– Men det sjove er, at vi oplevede, at vi er mere end bare butikken på gaden. Vi er mere end bare optikeren. Både gadens folk, men i særdeleshed vores kunder fulgte godt med og ville meget gerne høre om vores ombygning. Det tager vi ind. Det betyder meget, siger Morten.

Den rigtige partner
Dét at bygge en hel butik om er ikke bare noget, man gør. Morten har sammen med sin makker, Lars Wichmann, arbejdet på dette i to år.
– Det handler om at finde den rette samarbejdspartner på markedet at gøre det sammen med. En virksomhed, der ved, hvad det handler om, når der skal noget helt nyt til. Og dem fandt vi i Aarhus, fortæller Morten.
– Ambiente i Aarhus har været en stærk partner i det her forløb, og nu, hvor vi er færdige, er der ikke noget at sætte en finger på. Vi er så glade. Så tilfredse. Kig dig omkring. Jeg tænker, du forstår hvorfor, siger han med et smil.
– Og det hele er dansk – dansk design og dansk fremstillet. Det betyder meget for mig. At vi i den her proces tænker på miljøet.
Interiøret er designet i Aarhus. Disken, som Morten i den grad er vild med, er fremstillet på Fyn, og gulvet er lagt af en lokal virksomhed.
– Der er røget tegninger frem og tilbage igennem lang tid. Mange spørgsmål er blevet stillet, taget stilling til og svaret på. Hvem er vi? Hvad kan vi? Hvad vil vi? Hvad er det her for et hus? Personalet – hvem er det? Hvad skal vi vise frem?
– Så hvis man som butiksindehaver tror, man kender sig selv, og ved, hvad man vil, kan man da nemt blive udfordret – hvis bare man møder de rette. Det gjorde vi, da vi mødte Ambiente. De satte tingene i perspektiv. Satte tanker i gang og hjalp os videre – hjalp os hertil …

Trivsel
– For mig har det været vigtigt, at personalet har været med i processen. At de har budt ind. Det er også deres dagligdag, der bruges her. De lægger mange timer hver dag – hver uge. Det er så vigtigt, at de trives. Så det kom helt naturligt at hive dem med ind.
– Der blev kaldt sammen og lavet brainstorm. Vi klippede og klistrede collager sammen, så vi fik enormt mange idéer med. Et godt grin og en konstruktiv snak. Det har i den grad været et samarbejde.
– Noget af det, der har været vigtigt for os, har været, at der er masser af lys og ro, men også især, at vi har fået den sekundære disk, som er trukket lidt væk fra resten af butikken. Det er her, vi sidder og får styr på aftalerne og økonomien med den enkelte, og her er der brug for, at man kan tale ugenert og privat.

Ret unikt
Butikken byder på samme brands som tidligere, og mere end 700 enheder er lagt frem til syn på de lækre dertil indrettede hylder. Fokus er på briller. På de lækre varer. På nyheder og på klassikere, men det betyder ikke, at Wichmann Optik er gået væk fra deres outletsalg. Det findes stadig.
Morten kigger sig rundt. Han sætter sig i venteområdet ved vinduet. Han smiler. Øjet arbejder her. Øjet fanger udelukkende positive situationer.
Efter en veloverstået reception og første åbningsdag i de nye omgivelser tog Morten det hele ind.
– Jeg sad hjemme og lod ”filmen” fra dagen i butikken rulle igen. Det var ret unikt, siger han med et glimt i øjet.
– Faktisk synes jeg, det er rørende, at man som optiker har et så stort kundegrundlag, og at det er så tydeligt, at man betyder noget for dem, der gør, at de kommer forbi med en hilsen – et skulderklap. Det kan jeg slet ikke udtrykke, hvad betyder for mig.
Morten er rørt. Det er tydeligt. Men det er heller ikke uvant for ham. Han blev for nylig farfar – til et par tvillingepiger. Så der er meget i livet at være taknemmelig over.

Et nyt level
– Det er bare blevet så meget bedre, end hvad jeg havde turdet håbe på, siger han med et meget tilfreds smil og lægger ikke skjul på, at der er satset på, at denne ombygning bringer butikken endnu længere op – op på næste level. At det lokker flere nye kunder til. At endnu flere kommer ind og får deres gang i butikken på Bredgade.
– Der forventes noget af os som fagpersoner, lige såvel som kunderne forventer noget af os som butik – og vi forventer noget af vores leverandører. De skal ville os – vi vil jo vores kunder. Jo mere aktive leverandørerne er, jo mere sker der i butikkerne – og det mærkes tydeligt, lyder det fra Morten.
Butikken indbyder til, at man tager turen rundt. Egentlig er de forskellige brands stadig på deres vante pladser, men omgivelserne er ændret. Det hele er blevet lettere. Mere modtageligt. Mere fristende. Hvorfor? En brille er jo ikke bare en brille. De gør, at vi ses…

Del denne artikel: