Det at gå til tandlæge er for nogle en ren plage, mens andre slet ikke rynker på næsen over det. Tandlægen.dk, som Hanne og Ole Nørgaard med klinik på Strøget 12 i Ikast er en del af, tager sine klienter i hånden hele vejen for at give dem – og bibeholde – en sund mund

”Du kender det godt. Du føler dig tryg og tilpas, når et menneske, du stoler på, tager dig i hånden. Når gadelygterne tændes og oplyser din vej hjem. Når du i selskabet blandt alle de fremmede pludselig møder én, du kender.
Det giver også ro i maven at vide, at du er i gode hænder. Hænder, der ved, hvad de gør, og vil dig det bedste.”
Ordene her står skrevet på et udklip i personalestuen på tandklinikken på Strøget 12, og de siger vel i deres enkelthed det meste.
Det at gå til tandlæge handler i stor grad om tillid.
Hanne og Ole Nørgaard, som i 35 år har drevet klinikken, er enige.

Tillid
– Tillid er en altafgørende faktor i vores fag, siger Hanne.
– Når patienterne viser os den tillid at komme her, lægge sig i stolen og åbne munden, så ved vi godt, at det er en meget stor tillidserklæring til os. Det tager vi alvorligt, og vi gør meget ud af, at man skal kunne føle sig helt tryg her. Vi prioriterer at møde den enkelte på vedkommendes præmisser, og det kan betyde, at vi starter et helt andet sted end inde på klinikken med åben mund. Hvis der kommer et menneske med tandlægeskræk, så skal vi selvfølgelig først have talt om dette og lavet nogle klare aftaler og afstemt forventninger, inden vi overhovedet begynder at se på tænder og lægge behandlingsplaner frem.
– Vi har en del forskellige tilbud, som hjælper til at etablere tryghed hos patienten. Det er et samarbejde imellem patienten og os som fagfolk, der gør, at det lykkes. Vores arbejde er heller ikke kun rent teknisk at ”rydde op og genopbygge”. Vi skal jo også være sammen med patienten om at få etableret en daglig adfærd, som muliggør vedligeholdelsen af den sunde mund.
– Vi holder i hånd – hele vejen. Og skal der indledes med en eller flere samtaler, er det dét, vi gør, fortæller Hanne.

Verdens bedste personale
Ægteparret overtog klinikken for 35 år siden. De to hører ordene og kigger på hinanden. Et smil. Et tandlægesmil – titter frem. Ingen af dem ved, hvor tiden er blevet af, og det er jo kun et godt tegn.
– Vi har elsket hver eneste dag. Tænk, at vi har været så heldige, siger Hanne.
Klinikken har en længere historie end med ægteparret Nørgaard ved roret. Klinikken er fra 1963.
Det er en klinik af en vis størrelse med 20 mand ansat, og flere af dem har været med længe. Alene i år har der været to gange 10-års jubilæum, og én medarbejder har kunnet fejre 25-års jubilæum på klinikken.
– Det betyder noget. Vi har verdens bedste personale. Alle her i huset byder ind. Vi har en klinik-ånd, som vi slet ikke kan sætte ord eller pris nok på. Det betyder meget for vores hverdag, men bestemt også for klienterne, der kommer og går med måneders mellemrum. De mærker tydeligt, at vi trives – og det giver igen tillid. Ro. Og det er altafgørende.

Mange behandlingsmuligheder
På klinikken i Ikast er der flere tandlæger og en tandplejer, der har uddannet sig til at bruge akupunktur som en del af behandlingen. Det kan anvendes mod eksempelvis angst eller opkastningsreflekser samt til at afslappe ømme kæbemuskler.
I dag findes der mange forskellige behandlingsmuligheder på en tandklinik. Det handler ikke blot om at rense tænder og lave fyldninger.
I dag arbejdes der blandt andet med tandblegning, kosmetiske behandlinger, skæve eller misfarvede tænder, snorkeskinner, genopbygning af slidte tænder samt kirurgiske indgreb. En tandlæge har meget på spisesedlen i dag.

En hård beslutning
Ægteparret Nørgaard har begge en stor kærlighed til deres fag. De er i den grad tandlæger. Det er en identitet og ikke bare et fag for dem. Men desværre ville skæbnen nu noget andet for Hanne.
2019 blev indledt med, at hun så sig nødsaget til at sende sine mange klienter en personlig hilsen. Hun måtte trække sig fra faget.
– Jeg har siden 2017 kæmpet med store smerter i ryggen og har været igennem flere længere sygeperioder, fortæller hun.

DESVÆRRE ER JEG NØDT TIL AT LYTTE TIL LÆGERNE, DER MENER, AT MIN TID PÅ KLINIKKEN ER FORBI

Det ses tydeligt på Hanne, at det har været en hård omgang. En lang og svær periode og en endnu sværere beslutning, der skulle træffes. Men i virkeligheden var der jo ikke noget valg – for smerterne forsvandt ikke.
– Jeg var ikke klar. Jeg er ikke klar. Og det tager mig noget tid at vænne mig til tanken. Det her er vores livsværk. Men heldigvis fortsætter Ole, og heldigvis har vi jo en hel klinik fyldt med skønne mennesker, der alle stadig tager sig af klienterne. Til mine har vi fundet en herlig og skøn tandlæge: Natalie Sønderdal Thomsen.
– At skulle overtage efter Hanne er ikke ligetil, men jeg tager ydmygt imod opgaven og er slet ikke i tvivl om, at det her er en alletiders klinik med en masse historie, gode kolleger og ikke mindst en masse ekspertise, lyder det fra Natalie, som kommer fra en stilling i Kolding.
– Det er afgørende for mit valg, at klinikken her er med helt fremme, når det handler om udvikling, optimering og muligheder for at yde det bedste og mest moderne i faget, siger hun.

Et håndværk
– På klinikken har vi besluttet os for at være fuldt opdateret og have det nyeste udstyr.
– Det er vigtigt for os, at vi kan tilbyde hele paletten, så vi ikke skal henvise vore patienter til scanninger eller operationer. Det klarer vi in-house med vores 3D-scannere og det nyeste udstyr; inspirerende for os og tryghedsskabende for vore patienter.
Ole har specialiseret sig indenfor implantatbehandlinger og har derfor i de sidste 25 år udført mange operationer på Strøget 12, hvor han også modtager vanskelige operationer fra kolleger i Jylland og på Fyn.
– Vi har gennem årene brugt mange timer på videreuddannelse indenfor blandt andet bidfunktion, kosmetisk tandpleje, parodontosebehandling og kirurgi, fortæller Ole.
– Dette har givet os mulighed for at servicere vore patienter, også når der kræves noget udover det sædvanlige.
Tandlægefaget er et håndværk, hvor der hele tiden udvikles nye og bedre teknikker til gavn for patienterne. Det handler dog ikke kun om det rent tekniske.
– Det handler også om mennesker, omsorg, tryghed og velvære. Det skal vi kunne, og det kan vi, lyder det fra ægteparret Nørgaard.

Del denne artikel: