Det var en tanke, Peder Hornshøj gik rundt med for 20 år siden. Han kendte godt svaret, for han var allerede ansat i rejsebranchen, men ville gerne have sit eget – og han ville mere end de andre rejsebureauer. Han ville tage danskheden med på ferie

Han havde en idé om, at folk ville tænke sit, men Peder Hornshøj var ligeglad. Han ville gerne det her, så han inviterede til pressemøde i det midtjyske.

– Ja, det lyder stort – og det var det også, men havde du spurgt mig dengang – for 20 år siden – om jeg havde en formodning om, at jeg ville ende med at stå i spidsen for Danmarks tredjestørste rejsebureau, havde jeg nok grint lidt af dig. Det var jo slet ikke størrelsen, det handlede om … Jeg ønskede bare at bringe servicen tilbage i rejsebranchen – og sørge for, at danskerne fik danske guider med og ikke kun norske og svenske, når de rejste på ferie. Jeg havde kun ét for øje: Gæsterne skulle være tilfredse, lyder det.

De fleste, der nogensinde har mødt Peder, ved det. Peders eget favoritrejsemål er Mallorca. Og det lægger han ikke skjul på. Fra sit første besøg på øen i 1980 har han været draget af den storslåede natur, maden, vinen – af hele stemningen. Derfor har Mallorca naturligvis også været med på Bravo Tours’ program lige fra begyndelsen.

– Mallorca har bare hele pakken! Jeg har besøgt øen flere end 150 gange og føler i dag en tilknytning til stedet, som jeg næsten vil kalde mit andet hjem, lyder det.

At han ikke kun har det i munden, men virkelig mener hvert et ord, når han med passion fortæller om Mallorca, viser Peder, når han til efteråret inviterer gæsterne med på en helt særlig jubilæumstur til den spanske ø, hvor han på en del af den otte dage lange rejse selv vil være guiden og uden tvivl med sin smittende begejstring dele ud af sin glæde og viden om dette populære rejsemål.

Lille & vågen

I branchen er der stor respekt for det, Peder har opnået. Kollegaen Stig Elling har tidligere i Magasinet X-Klusiv udtalt: ”Peder gik en anden vej end de fleste og så en mulighed i slut 90’erne. Dengang ville han være den lille og vågne spiller på markedet – han er stadig vågen, men lille er Bravo Tours ikke mere.”

Men det at Peder er uddannet bankmand, gav lidt genlyd, da han i 1985 lod bankbøger være bankbøger og søgte sin vej ind i rejsebranchen via Falke Rejser.

Peder var med banken flyttet til finalen i Aarhus. Her fik han salgsopgaver, og det kunne han se potentiale i.

– Jeg så en dag en annonce, hvor Falke Rejser søgte en sælger til kontoret i Aarhus, fortæller Peder.

– De blev nok lidt overraskede over at høre fra en bankmand, men jeg blev ansat – og så var vi i gang.

– Jeg ville gerne sælge.

– Det handler ikke så meget om penge for mig – hverken dengang eller i dag. Jeg er sikker på, at hvis man gør, hvad man kan, for at gøre ens kunder tilfredse, så kommer de igen. De deler deres positive oplevelser med venner og bekendte – og det fører til endnu flere gæster. Og så er det, at det bliver sjovt at drive et rejsebureau.

Når man rejser med Bravo Tours, kan man da også altid være sikker på, at hotel og beliggenhed er i top, for alle resorts er håndplukkede og nøje udvalgt. Og man kan få fat i en dansk guide døgnet rundt, hvis man får brug for hjælp eller vejledning på sin ferie.

Den midtjyske ”Terminalen”

– Jeg er ikke i tvivl om, at Herning og det midtjyske gen har sin andel i, hvordan det er gået, siger Peder og vender tilbage til historien bag Bravo Tours.

– Midtjyderne vil gerne bakke op om det lokale, men jeg tror nu også, at resten af danskerne godt kan lide det jyske – det er jysk, det er trygt, smiler han og tilføjer, at selvom Bravo Tours i dag har afdelinger i både København, Aalborg og udlandet, så er hovedkontoret – hele knudepunktet – Herning. Det var her i Herning, i Østergade, det hele startede – i et lille interimistisk indrettet kontor med primitive kontormøbler. Men der var højt til loftet helt fra begyndelsen.

Efter den flyvende start og et par år i Østergade flyttede Bravo Tours i 2015 til større lokaler i Bethaniagade, hvor der var bedre plads til firmaets mange nye medarbejdere. I Bethaniagade har Peder selv kontor, som internt kaldes ”Terminalen”, og her er man i fuld gang med at folde planerne for fremtidens Bravo Tours ud. Og det handler i høj grad om fornyelse.

– Vi er hele tiden på udkig efter nye destinationer, vi kan sende danskerne til. Globalt og sæsonmæssigt er mulighederne blevet meget større, og i dag sender vi ikke bare danskerne af sted, når de holder sommerferie. Danskerne rejser i stigende grad på alle tider af året, og det større marked har åbnet op for rundrejser i Østen og Sydamerika og for safarirejser til Afrika.

Bravo for fremtiden

– Jeg har dog ingen ambitioner om, at Bravo Tours skal blive større, lyder det fra direktøren.

– Men udviklingen fortsætter. Den kan vi slet ikke stoppe … Hele tiden dukker der nyt op. Og det næste bliver, at man ikke kun er bundet op på at rejse i enten 7 eller 14 dage. Hvorfor ikke i 4, 9, 11 eller 44 dage? Stadig flere får fleksible arbejdstider og -pladser, og der er så mange måder at holde ferie på i dag – så mange måder at leve på. Hvis vi udbyder mere fleksible rejser, giver det endnu flere muligheder til endnu flere mennesker, og det er det, der giver tilfredse kunder. Og så er vi nærmest tilbage, hvor vi begyndte … Det er de glade og tilfredse kunder, vi gerne vil have, lyder det.

Men det skal ikke kun handle om tilfredse kunder. Også miljøet ligger Bravo-direktøren meget på sinde.

– Vores branche har naturligvis et meget stort ansvar, når det gælder miljøet. Og det ansvar påtager vi os gerne i Bravo Tours! Vi kan ikke gøre det alene, men hvis vi alle byder ind, kan vi være med til at påvirke det, mener Peder.

– Faktisk er flere og flere flyselskaber og rejsebureauer blevet enormt bevidste om at gøre noget. Eksempelvis er der selskaber, der for hvert solgte flysæde donerer penge til at få plantet et træ og dermed kompenserer for Co2-udslippet.

Bravo Tours arbejder løbende på at finde den rette måde at yde sit bidrag til miljøet på.

Hjemmebanen

Afslutningsvis afslører Peder, at de 20 år, der er gået, har taget en noget anden drejning, end han først troede. Ikke blot har rejsen ført til møder med flere spændende personligheder, oplevelser og destinationer, end han kan tælle til.

– Jeg havde på ingen måde forestillet mig, at vi skulle få mange gæster og blive blandt de største rejsebureauer i Danmark og det største selskab, der flyver ud af Billund Lufthavn.

Beder man ham tænke tilbage og spørger, om der er noget særligt, han afslutningsvis har på hjerte, svarer han prompte, at han er stolt af og ydmyg over Herning. At en virksomhed med hovedsæde i Herning fejrer 20-årsjubilæum og stadig vokser. Det gør ham stolt. Opbakningen fra de lokale gør ham ydmyg – og taknemmelig.

Del denne artikel: