”Der bor en bager …” Alle kender sangen, og alle kender duften, der rammer én, når man træder ind i bagerbutikken. Men en bager er bestemt ikke bare en bager. Brøndums Bageri er en familievirksomhed med mere end 60 ansatte, hvor faglighed, service og detaljerne sættes højt

Snitter, kringler, rundstykker og rugbrød. Brøndums Bageri er så meget mere end det. Morgenmad, frokost og brød til aftensmaden – samt kage til kaffen og alt det ind imellem. I bagerbutikken på både Sjællandsgade og Tjelevej er der ikke alene lækkerier at hente, men også masser af gode, sunde og i øvrigt altid friske brød samt salater og sandwich.

Lene og Morten Brøndum er kræfterne bag de to butikker. Siden 1997 har ægteparret forkælet herningenserne med friskbagt brød syv dage om ugen – 52 uger om året. Fordi de ikke kan lade være …

– Vi har bare en kærlighed til faget – en kærlighed for den service, der ligger i faget. Bager – et håndværk, lyder det fra Lene, som egentlig er uddannet i tøjbutik.

Det lå ikke umiddelbart i kortene, at parret skulle drive en bagerforretning, og så alligevel. Morten blev udlært i bagerforretningen Olesens Bageri i Sunds. Samme forretning, som senere blev parrets første. Men Morten skulle lige et par år ind til militæret og et par FN-udsendelser igennem først.

– Alt imens Morten var udsendt, ventede vi vores første barn, fortæller Lene.

– Så mens Morten var afsted på sin sidste udsendelse, gik jeg i gang med at finde et hus til den kommende familie og et job til Morten.

Morten smiler og sender sin hustru et kærligt blik.

Lene opsøgte indehaveren af Konditori Trianon, som dengang lå på gågaden i Herning, og søgte job til sin mand. Det fik han.

– Tankerne var mange. Morten var bager, og jeg arbejdede i tøjbutik i Vejle og Silkeborg. Der var ikke så meget at rafle om. Vi skulle være en bagerfamilie …

Familien

– Skæbnen ville, at bageriet i Sunds, hvor Morten blev udlært, var til salg. Det blev startskuddet for os.

Familien, som nu også bestod af datteren Melissa, flyttede ind i lejligheden ovenover butikken, og herfra voksede familien sig større.

– Desværre oplevede vi at miste vores anden datter, Camilla, som døde under fødslen.

Et tab, der har sat sine spor. En datter. En lillesøster. Senere en storesøster. Et liv, der ikke blev, men som aldrig er blevet glemt. En historie, som ikke er fortalt højt, men en datter, som har været med hele vejen – i alt, hvad familien har gjort.

– Det at miste Camilla var svært. Det ér svært – også at sætte ord på, men for os betød det, at der blev sat mere pris på familien – og sådan er det stadig den dag i dag, fortæller Morten.

Senere kom både Nicolai og Ulrikke til verden.

Lene var i de første år mere hjemme hos børnene og meget lidt i butikken. Det var vigtigt for parret at holde fast i familielivet – også selvom far arbejdede om natten og mor om dagen.

– Da børnene var små, kunne vi, i de meget tidlige morgentimer, finde på at tage dem med i bageriet, stille dem på en mælkekasse og give dem lov at lege bagere og på den måde få nogle sjove oplevelser sammen med deres far, fortæller Lene med et smil.

Et anderledes bageri

– Hvis man som bager i dag skal have en chance for overlevelse, skal man turde være first mover, fortæller Morten.

– Det handler om, at man tør sætte nye ting på hylderne. At man udvikler på det traditionelle, men også at man tænker lidt ud af boksen.

Brøndums Bageri var blandt de første i Danmark, der åbnede et drive-in-bageri, og der blev også kigget lidt ekstra, da vi ansatte en kok i bageriet, fordi vi ønskede at implementere en stor salatbar og sunde frokosttilbud.

– Det handlede om, at der helt naturligt var et tidsrum omkring frokosttid, hvor der var stille i butikken. Morgenmaden var købt, solgt og spist. Der var et par timer til eftermiddagskaffen, så vi skulle opfinde et sundt frokosttilbud for at få kunder løbende. Det gjorde vi og har siden haft enormt stor succes med det, fortæller Morten.

Brøndums Bageri er i dag to butikker og to bagerier. Sjællandsgade og Tjelevej. Personalelisten tæller 60 navne.

– Vi var på et tidspunkt oppe på det dobbelte, fortæller Morten, som i samme åndedrag erkender, at han dengang måtte opgive at holde styr på navnene.

– Så kom finanskrisen, og vi måtte alvorligt se på, hvad det var, der gav os brød på bordet. Vi leverede brød til otte butikker. Det kostede for meget, og vi valgte at holde fokus på de to butikker og de to bagerier, vi har i dag.

De to bagerier

Hvorfor vælger man at have to bagerier – og de udgifter, der følger med, når det ligger til højrebenet, at her er der mulighed for at spare? Men også her er logikken klar:

– Brød, der er fragtet fra et bageri til en butik i den anden ende af byen, er ikke frisk ud af ovnen, forklarer Morten.

– Brød har bedst af at blive bagt der, hvor det sælges – og vi mener, at der er flere fordele i at bage begge steder, end at vi sparer de penge.

– At vi har bageri begge steder, giver flere muligheder. Der er duften, som tæller højt – og sælger i sig selv.

Deres første job

Der lægges mange timer i de to butikker, men ægteparret føler sig privilegeret.

– Vores ældste datter, Melissa, var ikke ret gammel, før hun syntes, det var sjovt at være med på arbejde, og det gav hende lyst til at være i faget. Så hun er i dag butiksbestyrer i butikken på Sjællandsgade, lyder det fra en stolt mor.

– Hun har gennemført forskellige lederkurser, som gør, at hun i dag kan aflaste mig.

– Nicolai er smittet af sin fars passion for brød og kager og er gået i sin fars fodspor og er i gang med uddannelsen som bager, siger Morten med stolthed i stemmen.

– Vi vurderede dog, at det første års tid skulle bruges i bageriet på Sjællandsgade, så han ikke skulle gå op ad sin far hver dag – eller nat …

– Ulrikke har nu et sabbatår og arbejder i butikken, men hun har en drøm om en helt anden levevej, og det støtter vi naturligvis også op om det bedste, vi kan, lyder det. Men lige nu nyder vi, at vi har alle tre børn i butikken, siger parret.

-Vi gør en stor dyd ud af, at der skal være et godt sammenhold imellem os alle sammen – familie eller ej.

– Vi er så heldige at have et helt fantastisk personale – flere, som har været her i mange, mange år, og uden dem, kunne vi på ingen måde drive to butikker. Der er slet ingen tvivl om, at de hver og én fortjener et stort skulderklap. Vi sætter virkelig sætter pris på dem og deres indsats.

– Trivsel er enormt vigtigt på arbejdspladsen, og i en branche som vores er der mange unge mennesker, der oplever at have deres livs første job. Så vi er på den måde med til at få de unge ind på arbejdsmarkedet. Det forpligter os til at gøre det møde til et godt møde, mener Lene.

Hverdagen i bagerbutikken er ikke bare jordbærtærter, hindbærsnitter og boller. Der er så meget mere i dag – og det skal der være. Udviklingen – den må ikke gå i stå, mener Morten.

– Hele tiden sker der nyt og heldigvis for det, lyder det.

Følg parret og Brøndums Bageri på www.brondumsbageri.dk eller på Facebook.

Del denne artikel: