De findes i små og store størrelser. De findes i lækre og luksuriøse udgaver. Modellerne er mange og priserne forskellige. Hos VW Herning – eller Volkswagen Herning – hjælper de dig med at finde lige netop den bil, der passer til dig og dine behov

 

Med en historie helt tilbage til 1930’erne, hvor Folkevognsfabrikkerne blev grundlagt, er der erfaringer nok i bøgerne at trække på. En historie, der gennem tiderne igen og igen har kåret deres biler til årets bil – i både Danmark og Europa.

Hernings lokale VW-hus har til huse på Tjelevej, og her kender de modellerne som deres egne bukselommer og kan servicere og reparere en hvilken som helst lille del på bilerne.

Filialchef og erhvervskonsulent Lars Christensen inviterer til en gennemgang af det store hus.

– Det hele handler om at være i øjenhøjde og om at vise og udføre håndværket. Om at lade kunden vide, at han eller hun er i centrum for vores virke. Og så er det sådan set underordnet, om vi taler køb af ny eller brugt bil – om vi kigger på Up’en eller på den helt nye moderne crossover, T-Roc, lyder det fra Lars.

– Vi har biler fra 100.000 kroner til halvanden million. Vi har et stort udvalg af både person- og erhvervsbiler, og man kan købe eller lease den model, man ønsker. Men det handler om at finde ind til kundens behov. Nok er vi bilentusiaster med en kæmpe passion for, hvad vi laver, og vi elsker at forkæle vores kunder, men det er vigtigt for os, at kunderne får det, der passer til dem.

Det store glashus på Tjelevej byder på lidt af hvert. Er man ude efter privatbiler, skal man gå til højre, når man kommer ind. Er man ude efter en ny erhvervsbil, skal man kigge til venstre. Men alt det skal Ida og Malene nok orientere om, når man træder ind ad døren. De er nemlig de første til at byde dig velkommen indenfor.

Hvilke behov

– Kommer man ud og besøger os, er det, fordi man har et ønske eller en tanke om en ny bil, og så er det op til os at guide, informere og hjælpe i den rigtige retning, forklarer Lars, som meget gerne tager imod – sammen med sit team på godt 30 mand, som han står i spidsen for sammen med servicechef Peder Svalgaard.

– Vi kan sammen gå på opdagelse i butikken og finde frem til den bil, der passer til den enkelte. Hvad er det, man forventer sig af sin nye bil? Hvad ønsker man, hvor meget skal man køre, og hvilke behov skal man have dækket? Der er stor forskel på, om det er en familiebil eller familiens bil nummer to. Om det er til bykørsel, eller om man ligger meget på landevejen.

– Alt det finder vi sammen ud af. Men vi ved godt, at det er en stor beslutning at handle bil, så man skal tænke sig om.

Et par dage efter at man besøgt bilhuset, bliver man ringet op for at høre, hvad man har gjort sig af tanker, og om der er dukket yderligere spørgsmål op, som VW kan være behjælpelige med at svare på, for at finde frem til beslutningen om en handel.

Når du har tid

– Huset her kan det hele. Vi køber og sælger. Vi udfører service og reparationer. Og har man bilen til service, tilbyder vi naturligvis en vask og en støvsugning, inden kunden får bilen retur, fortæller Lars.

– Det er da en del af servicen.

En anden del af servicen er at stå klar, når kunden har tid. Det kan være tidligt på morgenen, sidst på dagen, eller når det passer bedst, og så er det der, man booker sin tid.

– Hvis det drejer sig om erhvervsbiler, kan det være svært at undvære sin bil i arbejdstiden, og derfor har vi naturligvis en mekaniker eller to, der kan klare opgaven efter fyraften, hvis ikke dagen kan klares med en lånebil i mellemtiden, lyder det.

– Har man brug for at se på ny firmabil, og passer det bedst, at vi kommer ud på arbejdspladsen og viser vores forslag frem, er det naturligvis det, vi gør, siger Lars.

– Vi er der, når det passer kunden.

 

Erhvervsbiler

Lars har selv været i huset i 15 år. Han begyndte på lageret og blev efter et par år reservedelschef. Så servicechef og nu filialchef og erhvervsrådgiver. Han kender huset og kan varetage de fleste opgaver – bortset fra mekanikerdelen. Det overlader han trygt til andre.

– Vi kan kun opfordre folk til at komme ud og kigge – og desuden stiller vi meget gerne vores hus til rådighed til events eller forskellige arrangementer – også dem, der ikke nødvendigvis handler om biler, lyder det med et smil.

VW Herning er en del af ejerkredsen AV Vejgaard i Ringkøbing, Tang Biler i Holstebro og Holding Automobiler i Thisted og har et supergodt samarbejde med både Audi og Skoda.

– Vi har en stor erhvervskundegruppe og gør en dyd ud af at være der, når de har behov. At byde ind på markedet og byde os til. Det handler ikke kun om erhverv i Herning. Her arbejder vi tæt sammen med både Holstebro, Thisted og Ringkøbing, fortæller Lars.

– Der kører mange VW-erhvervsbiler rundt på de danske landeveje, og det er vi stolte af. Og vi hjælper meget gerne endnu flere erhvervsdrivende til at blive godt kørende – uanset om det én eller flere biler, de søger.

Vi sælger ikke bare biler. Vi sælger VW.

Høj service

– Når man har været huset rundt et par gange og været hjemme og få vurderet tingene, vender man tilbage, og vi laver handlen.

– Man skal være VW-ejer, og det anser vi som noget ganske særligt. Men man kommer ikke bare ud og får en nøgle og en bil og kører igen.

– Vi gør en stor dyd ud af, at kunden ved, hvad det er, han eller hun kører ud af huset i. Derfor gennemgår vi bilen fra a til z. Intet er ikke sagt. Intet er ikke gennemgået. Kunderne ved nøjagtig, hvad der sidder hvor, og hvordan man gør, hvis man skal påfylde olie, væske eller skifte en pære – men de kan jo også bare komme ind forbi, så ordner vi det naturligvis.

– Det er vigtigt, at alt bliver gennemgået. Service ja, men mere en selvfølgelighed, synes vi. Det er jo trods alt ikke bare en skjorte, man har købt.

Den tyske bilfabrikant går op i service, og hver butik bliver individuelt målt på service og kundeoplevelser. Karaktererne ligger fra 1 til 5. Målet er 4,8. Status er 4,82.

– Vi elsker det, vi laver – det skal kunderne kunne mærke. Det her er vores verden – vores passion. Vi sælger ikke bare biler. Vi sælger VW.

 

Del denne artikel: