Igen er der nyt på hylderne hos Wichmann Optik, og denne gang et af de lidt mere modige design. Andy Wolf. Autoriseret optiker Helle Skov har svært ved at skjule sin begejstring for, at netop det brand er havnet hos Wichmann Optik i Herning – som eneforhandler i byen

 

– Der findes utrolig mange helt fantastiske leverandører inden for briller på markedet i dag, lyder det fra Helle Skov. Og alligevel er der bare dem, der tiltaler én mere end andre. Et mærke, et brand, man godt kunne tænke sig fandt plads på hylderne i den butik, man arbejder i. (Vi finder mærket og håndplukker netop de modeller, som vi synes kan sælges i netop vores butik).

Faktisk har Helle haft øjnene på netop Andy Wolf-brandet i mere end ét år.

– De kan et eller andet, der tiltaler mig. Noget unikt. Noget modigt. Noget, der går lige ud over den grænse, som man ofte oplever. Deres design giver kant og spreder humør. Det er tydeligt at se, at der arbejdes med de små finesser, lyder det.

Andy Wolf er et østrigsk mærke, der sætter en ære i at lave specielle design af høj kvalitet. Hjernerne bag Andy Wolf er tre venner, Andreas (Andy), Wolfgang (Wolf) og Katharina, der over en hyggelig middag besluttede sig for at lave briller med personlighed og kant. De er ikke bange for farver eller skøre design, der adskiller dem fra andre brilleproducenter. Alle stel fra Andy Wolf er håndlavede i Østrig, hvor hele brilleproduktionen er samlet for at sikre kvaliteten.

– Design til alle i alle aldre byder de på. Flere med masser af kant og andre blot lige med det lille touch, der gør, at deres kollektioner adskiller sig fra andre, fortæller Helle. Både i stel og glas er Andy Wolf et skridt foran. Retro-stilen med graduerede glas, hvor glassene har en svag toning i toppen og er klare i bunden. Disse glas er allerede monteret som demoglas i flere modeller, så kunden kan se, hvad det gør for ansigtet. Det giver karakter til brillen. Det er lidt utroligt, hvad de kan gøre for ansigtet, mener Helle.

– Og det er klart den helt store tendens lige nu.

En grøn brille

Helle havde en kvindelig kunde forleden, der udtrykte ønske om noget lidt særligt – noget lidt modigt.

– Hun endte med at gå herfra med en bestilling på et par briller med et meget grønt stel. Det synes jeg er frækt – på den gode måde. Vi taler en kvinde i 70’erne, understreger Helle. Kvinden ville gerne tage en chance. Til gengæld ville hun gerne, at hun fik noget, der var særligt, så jeg kontaktede leverandøren og bad ham notere, at der fra Wichmann Optik nu var solgt et par i den grønne farve, og at der ikke skulle nye ind magen til. Hun ville have noget unikt. Det får hun. Ingen andre kunder får en brille magen til herfra, siger Helle.

– Man skal kunne mærke det, når man tager brillen på. Det skal føles rigtigt. En brille er noget, man tager på hver dag, og den skal man være glad for, siger Helle, som elsker at iklæde kunderne forskellige stel, indtil det rigtige udtryk kommer frem. Nogle tør noget. Andre ikke. Nogle vil gerne det almindelige, mens andre ønsker at skille sig ud.

Del denne artikel: