Hos Tandlægerne Kold på Bryggergade i Herning er det anden generation af familien, der i dag driver klinikken. En klinik med kvalitet, nærvær og udvikling i højsædet

 

Det er vel de færreste tandlægeklinikker, der kan bryste sig af at være først på markedet med den nyeste teknologi. Det kan Tandlægerne Kold.

– Vi vælger hele tiden at holde os orienteret om det nyeste udstyr og de nyeste behandlingsmetoder og investerer i disse – både økonomisk og tidsmæssigt, hvis de lever op til vores krav. Nyt udstyr skal først og fremmest være til gavn for patienten. Det kan fx være i form af mere skånsom/smertefri behandling, at patienten skal tilbringe kortere tid i stolen, eller at vi kan spare på udgifter i forbindelse med behandlingen. Samtidig skal nyt udstyr holde os på tæerne. Vi er passionerede omkring vores arbejde og motiveres i høj grad af udviklingen inden for faget, forklarer tandlæge og medindehaver af klinikken, Louise Kold .

Klinikken er i to etager, men patienterne oplever blot den ene. Stueetagen er forbeholdt de 35 medarbejdere og bruges også til undervisning.

– Det her er vores base. Ovenpå er vi på arbejde. Der er vi professionelle. Det her er vores frirum. Det er her, vi lader op og kobler af. Spiser og griner. Ovenpå er vi seriøse. Ikke, at vi ikke har det sjovt, når vi arbejder, for det skal være sjovt at gå på arbejde, men i vores branche møder vi ofte patienter, som ikke synes, at vores matrikel er den sjoveste at betræde, fortæller Louise videre. Det skal være trygt at gå til tandlæge, og det er et mål for os, at alle patienter, uanset hvad de kommer med, føler sig i trygge hænder. Tilliden mellem patient og behandler er altafgørende. Den nyeste teknologi kan hjælpe os til at visualisere det, vi prøver at forklare.

– Med det nyeste udstyr kan vi, forud for en behandling med eksempelvis indsætning af implantater og kunstige tænder, lave så præcise billeder, at patienten tydeligt kan se, hvordan resultatet bliver, allerede inden vi overhovedet er gået i gang. Det er klart en væsentlig forskel, lyder det fra Louise. Det er jo klart, at hvis man mangler en tand eller flere, og dette er tydeligt, bliver ansigtet og ikke mindst udtrykket heri markant anderledes, og der er der en tryghed i, at patienten ser resultatet, inden vi går i gang.

Håndværker

Tandlægeklinikken blev grundlagt i 1970 af Birthe og Peder Kold. I 2006 indtrådte Louise og Simon Kold som medejere, og i 2014 overtog parret ejerskabet af klinikken.

– Vi satte gang i den helt store ombygning tilbage i 2014. Der skulle ske noget. Simons forældre opbyggede en god og sund klinik, som udviklede sig meget både fagligt og størrelsesmæssigt i de mere end 40 år, de drev klinikken. Simon og jeg så naturligt nok klinikken med yngre øjne, og vi ønskede at præge klinikken i retning af det, som vi selv værdsætter ved en arbejdsplads. Bl.a. derfor gennemgik klinikken en modernisering. Personalet skal mærke, at vi gør noget ud af deres arbejdsplads, og hver dag gør vores for, at deres hverdag og arbejdsdag fungerer optimalt.

Simon og Louise har kendt hinanden i 20 år. De mødtes på Tandlægehøjskolen.

– I dag – 20 år senere – er vi en lykkelig familie med fire unger. Det synes jeg er en ret sjov historie.

Louise havde egentlig ikke set sig selv som tandlæge. Hun var, som yngre, hvad man kalder en globetrotter, der ville være ortopædkirurg.

– Jeg vidste, jeg ville noget med mennesker og håndværk kombineret. Men jeg er en livsnyder. Jeg ønskede ikke et arbejdsliv, hvor man skulle på arbejde på alle tider af døgnet og i weekenderne. Så tandlæge blev det, og så mødte jeg Simon og har ikke fortrudt et øjeblik. Jeg plejer at sige, at jeg fik prinsen og den halve tandlægeklinik …, lyder det med et bredt smil.

Undervisnings- og henvisningsklinik

 

Klinikken på Bryggergade adskiller sig fra andre tandlægeklinikker ved at være en undervisningsklinik. Det betyder, at andre tandlæger, tandplejere og klinikassistenter kommer til Louise og Simon for at lære. Ikke at det altid er dem, der underviser, men de har lokalerne og faciliteterne til at huse det.

– Det er enormt berigende. Det at kunne få og ikke mindst give ny viden gennem sit arbejde. Det sætter vi stor pris på. Simon underviser også ude af klinikken – og ude af landet. I disse dage står der både Norge og Sverige i kalenderen.

Der er ikke det, klinikken ikke kan. Og af samme grund er Tandlægerne Kold også en henvisningsklinik for andre tandlæger. Det betyder, at sidder der en tandlæge i Thisted eller Tarm med en patient i en situation, som den pågældende klinik ikke har kapacitet til at klare, henviser de patienten til Herning.

– Det betyder ikke, at den pågældende patient efterfølgende er patient hos os, men at vi løser den pågældende opgave, og så er patienten tilbage hos sin egen tandlæge igen, forklarer Louise.

Mennesket bag

– Jeg snakker meget, erkender hun.

– Det gør kun mit job nemmere, svarer journalisten.

– Men jeg snakker også meget, når jeg har en patient i stolen. Jeg kan godt lide, at de ved, at vi også bare er mennesker – derinde bag alt udstyret og maskerne. Det giver noget tryghed, mener jeg. De må gerne vide, at jeg hedder Louise og er mor til fire. De må gerne vide, hvis vi hjemme har haft en sjov morgen, eller jeg har haft en god oplevelse i weekenden. Ikke at jeg indvier dem i mit privatliv. Men de bliver obs på, at vi, der sidder der og arbejder, også bare er mennesker, og det får ofte patienten til at slappe af.

– Er der tale om tandlægeskræk, håber jeg, at man er ærlig omkring det. Men tandlægeskræk er – eller kan være mange ting. For er man bange for, hvad der skal ske, om det gør ondt, om det bliver voldsomt, om tandlægen finder huller eller andet, eller om det bliver dyrt? Der er så mange aspekter i det. Det tager jeg gerne en lille snak om, inden vi overhovedet kigger ind i munden. Det skal være så smertefrit som muligt, og det er vi uddannet til at sørge for.

– Vi er kun mennesker. Os 35, der hver dag går på arbejde her på klinikken. Vi er et team. Et godt team. Alle træder vi til, hvor vi kan, og alle passer på alle. Det betyder, at vi har et ejerskab for vores arbejdsplads, og det gør kun hverdagen sjovere – og atmosfæren hyggeligere – også for patienterne, lyder det.

Det skal være så smertefrit som muligt, og det vi uddannet til at sørge for

Del denne artikel: