Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum inviterer indenfor til en ny og unik udstilling, Sans & Samling, i anledning af 70 året for etableringen af den internationale kunstnerbevægelse CoBrA. Under forberedelserne dukkede uopdagede værker af Carl-Henning Pedersen op, som nu også helt exceptionelt kan opleves for første gang på jubilæumsudstillingen

 

Sans & Samling med lokalt rodfæste

I år kan CoBrA-bevægelsen fejre sin 70-års-fødselsdag. Det markerer Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum i Herning med udstillingssatsningen Sans & Samling – én udstilling som i alt rummer fire nye udstillinger. De fire udstillinger præsenterer hver især aktuelle tematikker fra museets righoldige samling, flerdimensionelle sanseoplevelser og ikke mindst uopdagede værker af Carl-Henning Pedersen.
– Med Sans & Samling ønsker vi at hylde CoBrA-bevægelsen ved at sætte fornyet fokus på museets egne CoBrA-kunstnere; Else Alfelt og Carl-Henning Pedersen. I modsætning til tidligere markeringer af CoBrA er det ikke den samlede kunstnergruppe i fokus. I stedet italesætter vi facetter af Alfelt og Pedersens værk ud fra kriterier, der rækker ind i CoBrA-ånden og markerer deres bidrag ind i den alsidige kunstneriske bevægelse, som CoBrA var, siger museumsleder Lotte Korshøj.

 

Nyfundne unikke værker

De nyfundne værker er skitser, som den danske CoBrA-kunstner, Carl-Henning Pedersen, lavede i forbindelse med sin udsmykning af Ribe Domkirke: Hele fem skitser til glasmalerier i domkirken i størrelsesforholdet 1:1.
– Det var en stor overraskelse og en enorm glæde – og et helt unik fund. Efter Carl-Henning Pedersens død i 2007 blev mange værker,
skitser, fotos og notesbøger optaget i museets samling. Det er endnu ikke alle værker, museet har haft mulighed for at studere, og under forberedelserne til jubilæumsudstillingen dukkede skitserne tilfældigt op. Det var en stor oplevelse og næsten for godt til at være sandt. Og så lige op til netop en udstilling om arbejdet i domkirken, siger en glad museumsleder. Helt exceptionelt kan de nyopdagede værker
nu for første gang opleves på den nye udstilling i Herning.

 

Mellem Himmel og Jord

På udstillingen indgår de nyopdagede værker i det af fire udstillingstemaer med titlen ”Mellem Himmel og Jord”. Sammen med et udvalg af Carl-Henning Pedersens øvrige skitser til udsmykningen af Ribe Domkirke, som kunstnere stod bag i 1980’erne. At sætte en moderne kunstner til at udsmykke Danmarks ældste domkirke skabte dengang en ophedet debat om kunst i kirker, som stadig helt frem til i dag blusser op. I udstillingen indgår også interaktive dagsbogsnotater i form af Carl-Henning Pedersens egne tanker, inspirationer, teknikker og bekymringer forbundet med opgaven og uddrag af den voldsomme offentlige debat, udsmykningen skabte. Og med intervaller også kirkemusik, der flyder fra rummets højttalere. Bag orgelmusikken står Herning-organisten Kristian Marius Andersen.

Universets Blomst og Zen-Haven

Under overskriften ”Universets Blomst” får de besøgende også et andet udpræget sansebombardement. Her vises en række af Else
Alfelts markante værker fra serien af samme navn. Hendes dragende spiraler, inspireret af rejser til Japan i 1967, rækker ud mod zenbuddhistisk meditationspraksis som en slags ”tomhedens kunst”, fordi det væsentlige ikke er selve fortolkningen af værket. Det meditative aspekt understreges med et væg-til-væg tæppe, sponseret og produceret af Egetæpper, der gengiver værkerne i udstillingslokalets gulv.
– Og så skaber vi en række søndage også yogaseancer på gulvtæppet i udstillingsrummet, fordi værkerne både udfordrer og inspirerer til den sanselige del af yoga, siger Lotte Korshøj. I umiddelbar forlængelse af Universets Blomst, har museet også skabt udstillingsområdet Zen-Haven. Her kan gæsterne selv skabe et forgængeligt kunstværk i sand.

 

Fuzzy Volière

Den tredje temaudstilling har fået navnet Fuzzy/Volière – et område, som tager udgangspunkt i musikværket Volière, skabt af den danske komponist Fuzzy. Han blev inspireret til værket af Carl-Henning Pedersens eventyrlige univers, og det unikke musikværk har med hjælp fra nationale fonde fået permanent plads i museets samling. De i alt ti satser i Volière afspilles i udstillingsrummet i skiftende rækkefølge og med varierende intervaller – som inspirerende lydtæppe til de udvalgte Carl-Henning Pedersen-værker på væggene.
– Fuzzys musik giver en helt ny dimension til Pedersens poetiske, farvestærke og fantasifulde malerier, og både i musikken og i billedkunsten er balancer og form afgørende, siger Lotte Korshøj.

 

Brands & Pedersen

På selve 70 årsdagen for CoBrA-bevægelsens start åbner museet for den sidste af projektets fi re udstillinger under titlen ”Brands og Pedersen”. Det sker den 8. november 2018. Udstillingen viser værker fra de to CoBrA kunstnere Carl-Henning Pedersen og Eugène Brandes.

Carl-Henning Pedersen (1913-2007) var én af de kunstnere fra den danske Cobragruppe, der var stærkest repræsenteret ved de internationale Cobra-udstillinger, og han nød stor anseelse blandt de hollandske medlemmer. Anderledes med Eugène Brands, der kun med besvær var blevet overtalt til at tilslutte sig Cobra af sine hollandske kunstnerkolleger. Brands’ bekymring var, at en kunstnersammenslutning ikke kunne rumme både den enkelte kunstners interesser og gruppens interesser, hvorfor han meldte sig ud af gruppen i 1949 – blot ét år efter, at Cobra var blevet dannet.

I ”Brands og Pedersen” indgår kunstnernes papirarbejder som et væsentligt element i udstillingens 40-50 værker. Efter bruddet med Cobra fascineredes Eugène Brands af sin 3-årige datters tegninger og begyndte at male ’barnagtige’ motiver på papir – måske inspireret af Pedersens værker. Udstillingen kaster lys over papirværkernes betydning som et centralt emne i begge kunstneres livsværk.

Om CoBrA

For 70 år siden fandt CoBrA-kunstnerne sammen i en ny bevægelse, hvor legen, kreativiteten og den kunstneriske frihed stod øverst på dagsordenen. CoBrA er sammentrækningen på Copenhagen, Bruxelles og Amsterdam.
Ovenpå Anden Verdenskrigs dystre erfaringer ønskede kunstnere med rod europæiske kunstmiljøer sig tilbage til kunstens udgangspunkt: Den rå glæde ved sansende, kunstnerisk skabelse, som ifølge CoBrA har været fælles for alle mennesker til alle tider. Selvom gruppen kun eksisterede i kort tid, fra 1948-1951, fik den kunsthistorisk betydning ud over alle grænser.

 

Den samlede udstilling Sans & Samling kan opleves på Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum frem til medio 2019

Læs mere om udstillingerne, aktiviteterne og museets åbningstider på www.chpeamuseum.dk

Del denne artikel: