Super god service er vores rabat

Mr. Dohm er en brand-butik med den bedste danske og internationale herremode. Men holdningen til god service er uforandret gennem butikkens 47 år.

“Prøv lige at se her!” nærmest råber Ditlev Dohm og peger ned i den gamle scrapbog, han har fundet frem. Den er fra åbningfesten i 1974 hos herretøjsbutikken Mr. Dohm på den nye adresse Søndergade 2.
“Sådan nogen annoncer ser man ikke mere, men det er da meget skægt. Prøv og se: Tweedjakker for 248 og cowboysæt for 150. Tror du der er nogen, der kalder det cowboysæt i dag?”

Det begyndte med 21-årige Erik Dohm
Det var Ditlevs far, Erik Dohm, der startede butikken i 1964. En meget lille butik længere nede ad Søndergade. Den voksede ved knopskydning og blev snart til hele tre butikker rundt om i bybilledet, indtil det hele altså blev samlet på den nuværende adresse for 37 år siden.
“Han var kun 21 år, da han åbnede sin butik. Dengang var han Danmarks yngste selvstændige herretøjsforhandler nogensinde. Han døde desværre alt for tidligt i en bilulykke i 1992. Jeg hjalp min mor med at køre forretningen videre, og overtog den så selv i 2000,” fortæller Ditlev og bladrer lidt mere i scrapbogen.

Ditlev Dohm er vokset op med butikken
Ditlev selv er udlært i Holstebro. Han ville gerne ud og se noget andet, for han var på det nærmeste opvokset i butikken.
“Jeg kunne knap nok få næsen op over disken, da jeg første gang stod på ungskuet og solgte Kansas arbejdstøj. Så der skulle ske noget andet, og efter min læretid tog jeg til Tyskland som voluntør i et år, inden jeg vendte hjem. Det var også meningen, at jeg skulle videre igen. Men så kom ulykken, og jeg valgte at blive.”
Selv om han altså ‘kun’ har ejet Mr. Dohm i 11 år, har han kendt både butikken og branchen hele sit liv. Og gensynet med fortiden i scrapbogen får ham til at tænke over den udvikling, der har været.

“Uden at det skal lyde forkert, så er vi gået fra at være en “hr. og fru Danmark”-butik til at være en brand-butik med danske og internationale kvalitetsmærker.
Vi har vundet vores eget ståsted og skabt vores egen niche med årene. Vi har stadig noget for alle i mange prisklasser. Man kan godt få en skjorte eller en strikketrøje til 300 kroner. Men vi er også kendt for de helt eksklusive mærker.”

Supergod service er det vi overlever på
Butikken har også med årene fået et drej mod et lidt yngre publikum, uden man af den grund har glemt de voksne kunder.
“Kundernes loyalitet er mindre nu om dage, selvom vi stadig har mange kunder, der er kommet her i mange år. Men du bliver kun bedre af konkurrence, for det får dig til at gøre dit ypperste. Vi er en specialbutik, og der er kun én ting at overleve på: supergod service. Det kan ikke være anderledes.”

Knappenålene i jakkereverset
Han piller lidt ved den række af knappenåle, der sidder i hans jakkerevers. Helt ubevidst åbenbart, for da jeg spørger ham, hvorfor de sidder der, virker han lidt overrasket.
“Nårh dem. Det har jeg altid gjort. Så kan jeg lige markere, hvor jakken skal syes ind eller buksebenet lægges op. Vi har jo altid haft vores egen skrædder ansat, der kommer hver dag og laver omforandringer. Men det er noget af det, jeg mener, når jeg snakker om supergod service. Vi kan nærmest lave det fra dag til dag.”

Vi kigger ind til skrædderen Vera, der holder til på værkstedet lige ved siden af direktørkontoret. Hun er gået i gang med dagens opgaver, der hænger på bøjler og ligger på hylder lige ved døren.
“Hvad det koster at få sit nye tøj syet om? Det er så nemt: Ingenting! Det er vores form for rabat, at tøjet passer når du går ud ad døren. Og det er ligegyldigt om det er et jakkesæt til 2000 eller 5000. Servicen er den samme. Sådan er det her, og det ved folk.”

Det er vigtigst at købe rigtigt
En anden væsentlig udvikling gennem årene er, at indkøbet er blevet meget vigtigere.
“Før i tiden kunne alt sælges. Sådan er det ikke mere. I dag er det vigtigste at købe rigtigt. Vi skal ikke bare have de rigtige mærker og brands, det skal også være de rigtige dessiner og det rigtige udtryk. Og det skal helst være ude af butikken igen inden for 4-5 måneder. Det bliver ikke mere værd af at ligge på lageret et år.”
Til gengæld synes Ditlev, at han sammen med butikkens medarbejder er god til at finde de mærker og brands, der passer til butikkens kunder. Der er hele fire forskellige linier fra Hugo Boss, der er Sand, Burberry, Tommy Hilfiger, Gant, Diesel, Tiger of Sweden og mange flere.

“Et af de rigtigt spændende mærker lige nu er Napapijri. Det er italiensk, men bruger det norske flag som logo. Det er inspireret af bjerg- og skimoden med dunveste og grove strikketrøjer. Det sælger vi godt af op til jul. Ellers står julegavehandlen på de traditionelle gaver som skjorter, strik, underbukser og sokker. Og selvfølgelig ryger der også en del sæt til julefrokosterne lige nu.”

Af: Kim Konnerup | Foto: Erling Jørgensen

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *