Ski og udstyr for alle

Nautic er Danmarks største leverandør til de skihungrende feriedanskere. Medarbejderne er engagerede nørder, der kan rådgive og hjælpe på alle niveauer.

Ski eller snowboard? Den ene gruppe driller den anden, og den anden mobber den første. Jesper er ikke meget for at blive fotograferet i skistøvler, for han ved bare, at Per vil lægge billederne på facebook til spot og spe. Til gengæld nægter Per at optræde med hjelm og foretrækker en skihue.
“Du løber heller ikke den store risiko for at skade noget,” gasser Jesper.

Vi tester selv udstyret
Selvfølgelig kan begge håndtere både ski og snowboard, ligesom alle andre medarbejdere hos Nautic. Man har bare sit foretrukne. Men hos Nautic finder du kun engagerede medarbejdere, der brænder for alle grene af vintersport og som selv har prøvet de fleste produkter i butikken.
“Vi tester og prøver det meste udstyr selv, for vi kan kun sælge det, vi selv kan stå inde for. Vi skal også være på forkant med udviklingen, både teknologisk og trendmæssigt. Vi har både skijakker til 1000 kroner og til 9000 kroner, og vi skal jo kunne forklare vores kunder forskellen,” siger Jesper.

Nørder med en finger på pulsen
Nautic er Danmarks førende butik og distributør af ski, snowboards, tøj og udstyr. Det forpligter, for de mest nørdede kunder starter sæsonens indkøb meget tidligt. Og Nautic-folkene skal kunne snakke med om det nyeste og mest populære, for eksempel rocker og randoné.
“Rockerski er en ny trend ovenpå carvingski. De bøjer opad og svinger derfor bedre, og det giver helt nye muligheder på offpiste, som bliver mere og mere populært. Randoné er en anden smal niche, hvor man har aftageligt skind under et par brede ski, så man kan gå opad i sneen til de fjerne og uberørte områder.”

De ypperste brands
Det var Henrik Rasmussen, der startede Nautic med en butik i Fonnesbechsgade tilbage i 1982. Han var mest interesseret i vandski og windsurfing, men interessen voksede og forretningen bredte sig til beslægtede udendørsaktiviteter. I 1987 flyttede man i større lokaler og ski blev en del af sortimentet.
Udover Nautic-butikken huser bygningen på Golfvej i dag fire virksomheder, der distribuerer kvalitetsbrands til specialbutikker og sportsbutikker over hele landet og ti andre markeder i Skandinavien og Baltikum.

“Det giver Nautic-butikkerne i Herning og København adgang til et enormt udvalg. Vi importerer selv 15-16 brands og har derudover 30-40 eksterne leverandører,” fortæller Frederik, der sammen med Jesper er salgs- og marketingsansvarlig i Nautic.
Blandt mærkerne er nogle af de absolut ypperste brands. Kjus skitøj, der har en ekstrem høj kvalitet og uovertruffen funktionalitet. Burton, der er for snowboardverdenen, hvad Nike er for basket, med en markedsandel på over 50%. Dynastar ski, Uvex beskyttelse. Skistøvler fra Lange, der måske er verdens bedste med en sindssyg god pasform.
“Det er så vigtigt, at man får en skistøvle med bedst mulig pasform. Hvis der bare er to millimeter luft mellem fod og støvle, så forplanter det sig til et flere centimeter stort slør ude i spidsen af skien. Man udnytter sin teknik meget bedre, når støvlen passer perfekt,” forklarer Jesper.

Presser yderstøvlen i perfekt pasform
Det bringer os tilbage til billedet, hvor Jesper får skistøvler på. Sammen med Per demonstrerer han den allernyeste teknologi, Nautic kan tilbyde: Fischer Vacuum Fit skistøvler.
“Vi varmer støvlernes yderskal op, og med vacuum presser vi så støvlerne i form mens kunden har dem på. Det giver en helt unik, individuelt tilpasset støvle, der passer 100 %. Vi laver det på stedet i butikken, det tager under en time, og det koster under 4000 kroner. Langt, langt billigere og hurtigere, end man ellers laver individuelt tilpassede støvler,” siger Jesper.

Udstyr og rådgivning til alle
En butik af Nautics kaliber har i sagens natur tætte relationer til udøverne i vintersportsmiljøet. Det giver en gensidig udveksling af erfaringer, der betyder at Nautic er en rigtig specialbutik, som kan give den allerbedste rådgivning til alle typer kunder. Både dem der tager på heli-skiing i Canada, og dem der tager en forlænget weekendtur med familien i Norge.
“Det er over 10 % af befolkningen, der jævnligt står på ski. Det tal ser endda ud til at være stigende de senere år. Men vi fornemmer, at flere tager af sted flere gange på en sæson. Måske en uge med hele familien og så en forlænget weekend enten med kæresten eller en flok venner. Og mange er også begyndt at prioritere skiferien frem for en udlandsrejse i sommerferien,” fortæller butikschef Jan Jørgensen.

Aktiv og social ferie
“Skiferie er populært, fordi det er aktivt og supersocialt. Det er nemt at tage af sted med folk, man ikke kender, fordi man er fælles om oplevelserne og anstrengelserne. Og man kan altid gruppere sig efter evner og ambitioner, så man er på samme niveau, som de andre på holdet lige den dag,” siger Jan som en af forklaringerne på vinterlandskabets tiltrækningskraft og popularitet. Foruden den helt indlysende: naturoplevelserne.
“Når hverdagen skiftes ud med bjerge, sne, sol og klar luft, så får man flyttet tankerne et helt andet sted hen.”

 Af: Kim Konnerup | Foto: Erling Jørgensen

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *