Så si’r man BRAVO

Når den glade danske gennemsnitsmand rapper om sin ferie på Bravo Tours nye tv-spot, er det kun det mest synlige resultat af et grundigt 360 graders eftersyn af Herning-virksomhedens værdier.

“Hvad er det vi sælger? Og hvem skal vi sælge det til?”
Det er vel grundlæggende de to spørgsmål, som rejseselskabet Bravo Tours har stillet sig selv i en proces, der har løbet gennem det seneste stykke tid. En proces hvor det mest synlige resultat udadtil er et nyt tv-univers med en glad dansk mand, der rapper om dejlige ferieoplevelser.

“Da jeg startede i Bravo Tours for et års tid siden, havde jeg aldrig prøvet branchen før. Det gav inspiration til at se på, om der var noget vi kunne gøre anderledes,” fortæller Stig Bundgaard, der er salgs- og marketingdirektør i Bravo Tours.
Hans forretningsmæssige baggrund som selvlært, selvstændig erhvervsleder er ikke så almindelig i rejsebranchen. De fleste medarbejdere er branchefolk, mange af dem har først været rejseledere i nogle år, og er så kommet tilbage og har fået en plads på kontoret. Man kommer fra branchen.

12 år ung, men 35 år gammel
“Der er rigtig mange fantastisk dygtige rejsefolk, som har været i branchen i mange år. Bravo Tours er 12 år ung, men kompetencemæssigt 35 år gammel,” som Stig Bundgaard udtrykker det.
“Det er klart, at når man går fra 0 til 150.000 gæster på tolv år, så kan man godt overse noget,” fortæller marketing- og onlinechef Jacob Tange Jessen, der kom til Bravo Tours et halvt års tid før Stig, også fra en helt anden branche. Begge kunne altså se på både selskabet og branchen med helt nye øjne.
“Derfor startede vi hele processen op. En strategiproces med produktpositionering, kerneværdier, mission, vision … alle de ting. Så vi bygger fundamentet fra bunden af,” forklarer Stig.

Nyt fokus på kunder og produkter
Processen har blandt andet udmøntet sig i en skarpere profil og en klar erkendelse af det, der skiller Bravo Tours ud. Men også et nyt fokus på kundegrupper og på produkter.
Kunderne deler sig groft set i to grupper: familier og seniorer. Og produkterne er blevet inddelt i fire nye kategorier med danske beskrivelser: solferie, rundrejse, safari og golf.
“Før delte vi for eksempel op i charterferie og oversøiske rejser. Men verden er blevet mindre, og en rejse til Indonesien kan lige så godt være en solferie som Mallorca.
Nu er det meget mere klart, hvad det er for nogle produkter, vi sælger,” siger Stig.
Nu handler det så om at fortælle resten af verden, at Bravo Tours har de rigtige produkter. Det handler om at finde den rigtige kommunikation. Og det er her, de nye tv-reklamer kommer ind i billedet.

Gæsterne er oprigtigt glade
“De der har rejst med os, angiver faktuelt, at vi har Danmarks ubetinget bedste og højeste serviceniveau. Ingen gør det bedre end os, og det er unikt. Men vores udfordring er, at de der ikke har rejst med os, opfatter os som noget helt andet. Det spænd skal vi forsøge at lukke, ellers kæmper vi for hårdt for at få nye gæster,” forklarer Jacob.
“De, der ikke har rejst med os, kan pege på to elementer, nemlig prisen og danske rejseledere. Men de, der har rejst, kan pege på mange flere nuancer. Den ene gang om året, hvor du betaler mange penge for at være af sted med din familie og alt bare skal spille … der leverer vi hver eneste gang.”

Bravo Tours er danskhed, men også meget andet
TV-reklamerne skal udvide den platform, Bravo Tours har nu. Selskabet er ikke blevet revolutioneret, men den gode historie skal udbredes til endnu flere end de faste gæster, hvor mere end 60.000 faktisk har været af sted mere end tre gange med selskabet.
“Bravo Tours er kendt for danskheden. For tryghed og for danske rejseledere. Og det bliver vi ved at værne om. Men vi skal fortælle, at vi også er mange andre ting. Det er nogen af de ting, vi vil vise i det tv-univers, vi åbner for nu,” siger Stig.

Jacob har arbejdet meget tæt med reklamebureauet om tilblivelsen af de nye tv-spots.
“Det kommer til at brage igennem, jeg har aldrig set noget som det før. Det er alle de positive elementer fra ferierejser, tilsat lidt humor og så en rap, fremført af vores hovedfigur, der er en blød og rund dansker i starten af fyrrerne. Han er ude på stranden, ude at spise med lillemor, leger med børnene og så videre. Det sparker røv, men på en god og sober måde,” fortæller Jacob.

Rap skrevet af Clemens
“Da vi hører ideen første gang, tror jeg vi tager os til hovedet og tænker: hold da op, nu er kæden hoppet fuldstændig af. Det er en rap skrevet af Clemens, der sang på en måde, som vores målgruppe aldrig ville fatte noget af. Godt nok super iørefaldende, men han ville bare ikke kunne formidle budskabet,” siger Stig.
Men det var nu heller ikke meningen, at den kendte rapper selv skulle medvirke. Derimod skulle sangen fremføres af en helt normal og glad dansker, målgruppen kunne identificere sig med. Og castingen faldt særdeles heldigt ud. Jacob mener ikke, det ville passe Bravo Tours at skæve til de andre og købe en kendt og dyr Mads Mikkelsen.

“Sådan er vi jo ikke. Vi er nærværende, vi er danske, vi er selv lidt runde og bløde, og vi vil det bedste for dem vi sender på ferie. Det er det, det drejer sig om for os, ikke at skabe et univers så langt fra vores virkelighed,” siger Jacob og bakkes op af Stig.
“Min opfattelse er, at den sidder lige i skabet. Han formidler budskaberne, han har danskheden og han er en personlighed, der bare lukker kredsen fuldstændig. Der er ferieappeal, varmen og trygheden, alt det der skal være,” siger Stig og ligner en tilfreds salgs- og marketingdirektør.

Af: Kim Konnerup | Fotos: Erling Jørgensen og Bravo Tours

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *