Mode i øjenhøjde

Nørgaard Clothes & Footwear er tøjbutik for dem, der føler sig for gamle til ungdomsbutikkens hættetrøjer og hængerøvsbukser, men for unge til den gammeldags klassiske herretøjforretning.

Jonny Nørgaard langer et krus nybrygget espressokaffe over disken i tøjbutikken, der bærer indehaverens efternavn. Kaffen er varm og velsmagende, Jonny er afslappet og velklædt, og butikken er lys og indbydende.
“Vi er en specialbutik med stort S, for vi skal overleve på at yde en service som konceptbutikkerne ikke kan. En helhedsoplevelse hvor vi hygger om folk, serverer en kop kaffe og sørger for at der er en sælger, der kan fortælle om kvaliteterne og hvordan tøjet sidder, så han kan finde den rigtige pasform og stil, som han føler sig tilpas i.”

Mærkevarer uden snobberi
Nørgaard sælger mærkevarer i en afslappet atmosfære. Det kan ofte være lidt stift og forbundet med en del snobberi, men Nørgaard lægger vægt på at være helt nede på jorden.
“Folk kan komme herind som de er. De skal ikke spekulere på, hvordan de er klædt eller agerer, for vi møder folk i øjenhøjde og giver dem en kop kaffe, og så tager vi den derfra.”

Selvfølgelig vil Jonny og hans personale gerne flytte den danske mand lidt. Gøre ham lidt mere velklædt og få ham til at tænke mere over sit udseende og look.
“Vi ved godt, at han ikke kammer helt over og bliver outreret, det er jo heller ikke meningen. Vi kører en 80/20-regel, hvor størstedelen af tøjet er det pæne, kommercielle og lækre, mens den sidste del stikker næsen lidt frem. En god blanding af de to ting.”
Blandt de 80 procent, som er sikre kort i moden lige nu, nævner Jonny ternet skjorte, stribet trøje, sort blazer, mørke jeans, lyseblå skjorte. Skal man lige stikke lidt ud og markere sig kan man for eksempel vælge røde bukser eller lyseblå blazer. Eller et sted midt i mellem med mørkeblå blazer og olivengrønne chinos.

Moden favner bredt
Han viser eksempler frem. Selected er butikkens prisstarter, men har bestemt også enkelte anderledes ting. Et andet mærke, Knowledge Cotton, er rimeligt kommercielt, men lavet af økologisk bomuld i superfed kvalitet.
“Vi har store danske mærker kombineret med store internationale mærker med en stærk historie. Blandt andet de danske Bruuns Bazaar, Philosophy Blues Original, BZR, Knowledge Cotton, Apperal, Sibin/Linnebjerg og blandt de udenlandske Filippa K, Fred Perry, Lyle & Scott, La Martina, Replay med flere. Og så har vi også sko fra Mentor, Ahler med flere.”
Skæve vinkler og tiltag

Jonny vil gerne vænne manden til at gå lidt mere op i sit tøj. Bare halvt så meget som kvinder gør. Hos Nørgaard prøver de med forskellige tiltag at kombinere mænds hobby med tøjindkøb.
“Det kan være fodboldaften, golftema, ølsmagning og så videre. Vi er altid klar på at lave tiltag i selve butikken for firmaer, madklubber, foreninger, venneklubber, naboer og lignende. Vi er med på alle skæve vinkler, så man skal bare komme med sine ideer. Vi vil gerne lave noget andet i stedet for at stå stille bag disken og sige: Nå så gik den dag også!”
Nørgaard er allerede kendt for sit tømmermandsudsalg 1. januar, hvor der er røde pølser, sodavand og panodiler til alle, og man kan få gode tilbud på en dag, hvor der ellers intet sker nogen steder.

Book en tøj-tid
Nu er det også blevet populært at “booke en tøj-tid” hos Nørgaard. Alle dage året rundt kan man lave en aftale uden for den normale åbningstid og få en ekspedient til rådighed. Nørgaard gør det både for kundens skyld, men også for deres egen.
“På en travl dag, hvor der måske er kunder, som prøver jakkesæt i alle prøverummene på en gang, er det ikke altid let at yde den service, vi egentlig gerne vil. Så er det bedre, at han kommer ind i ro og fred, så giver vi et glas rødvin eller en øl. Konen eller kæresten kan også tage med og se manden gå catwalk. Familer har travlt i dag, og vi har ikke så lange åbningstider, når der også skal hentes børn, laves mad og så videre. Så book endelig tid og få frisket garderoben op.”

Vi må godt dresse lidt op
Jonny fortæller, at den “nye” danske voksne mand går mere op i mode og kommer mere selv i butikken end tidligere. Konen køber stadig meget til ham og er ofte med, men det er ikke kun hende, der snakker om, hvad han skal have. Han har også selv en mening.
“Men den danske mand kunne godt tænke lidt mere end at se pæn og nydelig ud i hverdagen. Det er ikke ensbetydende med, at han skal have jakkesæt på, men man kan godt tage en pæn trøje og et par pæne cowboybukser på i stedet for joggingbukser og en fleecetrøje.”
“Jeg siger ikke, at vi skal være som italienerne, men de kunne aldrig drømme om at gå uden for en dør uden at tjekke i spejlet, om de er pæne og velklædte og at tingene er i orden. Man skal ikke købe tøj, man ikke føler sig godt tilpas i. Men jeg synes generelt godt, at man kan dresse lidt op. Og vi kan godt hjælpe med at fortælle, hvad der vil klæde lige præcis dig.”

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *