Jeg kan, jeg gør, Jeg vil

Hjernen er som en muskel, der kan trænes. Mental træning er speederen til store præstationer, siger John Axel Hansen og Arne Lassen fra virksomheden


Forward&Presence.

En direktør for en tekstilvirksomhed oplevede i dagligdagen at kvaliteten af hans egen ledelse af virksomheden var svingende. En medvirkende årsag var leveringsvanskeligheder fra underleverandører i udlandet. De udefrakommende problemer påvirkede ham mentalt, så han ikke kunne præstere.

Et stortalent hos et kendt cykelhold oplevede et grimt styrt, der betød at han fik en frygt for at køre hurtigt ned ad bjergene. Hans resultater og placeringer i løbene med ét blev dårligere. Og selv om han vidste hvorfor det var sådan, kunne han ikke ændre det på egen hånd.
“Det er kun to eksempler på mennesker vi har haft et samarbejde med og hjulpet tilbage på rette spor. Vi bruger et redskab, hvor vi kan skabe forbindelse til den speeder, der skaber store præstationer,” forklarer John Axel, der sammen med Arne Lassen står bag firmaet Forward&Presence, som tilbyder mentaltræning til erhvervsledere, idrætsfolk eller andre med et stort præstationselement i deres arbejde.

Flere resurser end vi tror
“Vores udgangspunkt er en tyrkertro, ja faktisk en vished om, at i alle mennesker er der mange flere resurser end de selv tror. Vi har ’stjålet’ et citat fra Milton Erikson: Uanset hvad du selv tror at du er, er du altid meget mere end det,” siger Arne Lassen, mens vi står omkring det runde, høje bord på kontoret i Innovatorium Birk Centerpark.
På væggene er skrevet motiverende og tankefulde ord og sætninger, der understreger firmaets pointer og filosofier. Centralt står det Erikson-citat, Arne Lassen omtaler.
“Det, der tænder os og interesserer os, er hvordan man når frem til det mentale brændstof, der får os til at præstere godt. Og hvordan vi får aktiveret dette ultimative brændstof,” siger John Axel.

Fælles interesse for præstationer
John og Arne mødtes i en helt anden sammenhæng, men af naturlige årsager kom de hurtigt i gang med at tale om sport, og fandt derigennem ud af, at de har en fælles interesser.

John har arbejdet med projektledelse, kommunikation og markedsføring i en lang række sammenhænge, især inden for sportens verden, hvor han i 9 år var ansat hos Bjarne Riis og dybt involveret i opbygningen af cykelholdet fra starten. “Det var en fantastisk kombination af business og elitesport på højeste niveau. Den kobling er der så meget energi og synergi i. Topsport i dag er i høj grad forretning,” siger John, der selv har kørt som eliterytter i sin tid.

Arne er oprindelig uddannet folkelærer og har derigennem en pædagogisk indsigt han bragte med sig som leder, da han med succes startede og opbyggede produktionsvirksomheden Unitar, som i dag er en del af den internationale inventarvirksomhed New Store Europe.
“Som direktør var jeg interesseret i de processer, der får medarbejdere til at udfolde sig. De værdier og mekanismer, der får dem til at yde deres bedste. At skabe rammer og miljøer, hvor folk kan vokse,” siger han.

“Vi har begge arbejdet med præstationer. Jeg i mit virke som direktør og bestyrelsesformand, hvor jeg har coachet på traditionel vis og opnået resultater med det. John som har arbejdet med en anden vinkel med visualisering og mentaltræning. Og da vi fik det bragt sammen, oplevede vi begge en aha-effekt. De to ting sammen rykker,” siger Arne, der i øvrigt har en fortid som eliteidrætsmand, hvor han spillede ishockey på topplan og blev dansk mester 2 gange og fik 25 kampe på landsholdet.

Det mentale område har størst potentiale
“Området med det største optimeringspotentiale, er det mentale. Både erhvervsfolk og sportsfolk har allerede optimeret deres ‘hardware’. Fysik og teknik er helt i top. Kurser, træningsprincipper, bevidsthed om kost og meget mere. Det sidste – og endda vigtigste – område, der efterhånden er tilbage, er det mentale,” fortæller John.
“Den bedst sælgende salgskonsulent er ikke ham, der har været igennem de bedste kurser og med det største teoretiske fundament – men derimod sælgeren der brænder igennem på et personligt plan ude hos kunden.”

Deres arbejde går i al sin enkelhed ud på at hjælpe deres kunder til bedre præstationer. De vil give dem redskaber til at skabe flere wauw-oplevelser.
“Et eksempel som mange kender er skiløb. De fleste har oplevet at komme ned ad en bakke, og stå nede ved foden og tænke: Wauw, hold da kæft, hvordan gjorde jeg det. Sikke en tur, det kørte bare helt uden jeg tænkte over det. Jeg gjorde det bare.”
“To dage senere kan den samme person stå på toppen af samme bakke, kigge ud over kanten og tænke: ‘Uh der er stejlt, det er koldt, der er puklet, der er snedriver … den tur ned bliver bare ikke god’. Man kommer til at tænke for meget og for slet ikke fat i flowet. Samme person, samme ski, samme bakke. Men to forskellige ture.”

Følelser kan trænes
Forskellen ligger ifølge John og Arne, i den måde vi bruger vores hjerne på. Forklaret på en enkel måde sammenligner de hjerne med en muskel, der kan trænes. “Hjernens aktivitet er elektriske signaler. De signaler, der bruges og trænes, bliver stærkere. Den absolut stærkeste drivkraft vi har, er følelser,” forklarer John.
“Vi har en bevidst del, der udgør omkring 12 % af hjernens aktivitet, og en ubevidst del der udgør 88 %. Men hvor den bevidste del kun kan håndtere 7 handlinger ad gangen, så kan den ubevidste håndtere 11 millioner!” fortæller Arne.

På en skitse slår han en streg mellem de to dele. Den streg kalder han for ‘Den kritiske sans’.
“Den kritiske sans er den, der fortæller os at noget er svært, at noget er farligt. Den er der for at beskytte os, når vi vokser op. Den skal få os til at stoppe og tænke, før vi kommer til skade. Men den ender ofte med at dominere os. Og vi kan ikke bare fjerne den. Men vi kan omgå den med mental træning,” siger han.

For at ændre “jeg kunne, jeg burde, jeg ville” til “jeg kan, jeg gør, jeg vil” skal vores mål og ønsker forankres i maven. Eller i følehjernen, som John og Arne også kalder det.
“Hvis vi deler hjernen op i tænkehjernen, følehjernen og autohjernen, så er det i følehjernen vi kan forankre sanser og følelser. Tænkehjernen omfatter logik og problemløsning. Autohjernen er flugt/kamp-mekanismer og instinkt. Følehjernen er den vi bruger når vi er i flow.”

Mentalpas og visualiseringsteknikker
John og Arne ved godt det kan lyde som varm luft, men de ved også at det virker. Efter de indledende samtaler aftales en række mentalpas. Det er en række visualiseringsteknikker, kunden bliver guidet igennem. Et mentalpas tager ca. 15 minutter.
“Man bliver først guidet gennem en fysisk og mental afspænding, så man kommer i en modtagelig tilstand. Så laver vi en suggestion og visualisering af det ønskede mål.”
“Virksomhederne har slet ikke haft fokus på at optimere medarbejderne mentalt. Men vi har alle et behov for at tage fat i det grundlæggende. For at spørge os selv: Hvornår er jeg glad? Det der bærer toppræstationer, er det mentale. Den der brænder mest, er den der præsterer bedst.”
” Den bedst sælgende salgskonsulent er ikke ham med det største teoretiske fundament – men derimod sælgeren der brænder igennem på et personligt plan ude hos kunden.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *