Der skal være nogen at sige godmorgen til

Den markante, hvide funkisbygning på hjørnet af Gravene og Sct. Mathias Gade har fået nyt liv som moderne delekontor for mindre virksomheder.

Lej en arbejdsplads for 2.500 kroner om måneden. Enkelt og overskueligt. Det er simpelt at flytte ind og komme i gang, og det er nemt at komme derfra igen. Og det er bærende for filosofien i kontorhotellet ShareOffice, der siden januar har bredt sig i den statelige funkisbygning på hjørnet af Gravene og Sct. Mathias Gade.
“Det er en plug and play-løsning for mindre virksomheder, enkeltmandsfirmaer og iværksættere,” siger Peter Wulff fra ejendomsmæglerfirmaet Wulff & Jakobsen, der har udviklet konceptet og står for udlejningen i ShareOffice.

Enkelt og til at overskue
“Kontorhoteller er som sådan ikke noget nyt, og det har eksisteret i mange år i større byer. Men netop enkeltheden og overskuelighed er vigtig for os. Alt er prisfastsat, så det er nemt at overskue, hvad det koster at flytte ind, hvad det koster at være her, og hvad det koster at flytte ud igen. Alt er inklusiv i den pris, man aftaler, og det er så fleksibelt, at man kan sige lejemålet op med kun 30 dages varsel.”

Det er netop den slags overskuelige lejemål, virksomhedernes rådgivere er glade for. Tiderne er bare ikke til at binde sig for årelange lejemål, og det var også en af de realiteter, der har hjulpet med at fylde den tomme erhvervsejendom op igen, efter advokatfirmaet Dahl forlod bygningen.
“Alt andet lige, så var der ikke store udsigter til at leje lokalerne ud til en stor virksomhed med 50 ansatte igen. Ikke som tiderne ser ud. Virksomheder af den størrelse bosætter sig ligesom Dahl i udkanten af byen nu om dage. Men det er jo stadig gode faciliteter og en god adresse, så det har ikke været så svært at leje det ud i småbidder i denne form.”

Et af Viborgs vartegn
Den store funkisbygning med det markante femetagers tårn i hvidt travertin, har været et af Viborgs vartegn siden byens arkitekt Jens Madsen tegnede den for Privatbanken i 1935. Dengang var det byens mest centrale hjørne, hvor de to hovedgader krydsede hinanden.
Indvendig har lokalerne fået en opdatering, der i samme enkle formsprog komplementerer facaden. Sorte gulvtæpper, hvide vægge, strategiske glasafskærmninger og rene, stramme linjer. Et formsprog der på en gang er tidløst og moderne som de Applecomputere, der står på Wulff & Jakobsens skriveborde.
“Vi har selv valgt at have vores ejendomsmæglervirksomhed i huset. Fra starten var vi enige om, at vi ikke ville have et traditionelt forretningslokale men et førstesals-kontor. Samtidig fungerer vi som reception og postmodtagelse for virksomhederne i ShareOffice.”

En summende myretue
Der er omkring 20 virksomheder nu. Enkeltmandsvirksomheder. Private og offentlige. Revisor, advokat, reklame. Konsulenter, rådgivningsvirksomheder, vikarbureau. Og trods mange forskelle er der god dialog mellem virksomhederne.
“Det er som en myretue, der summer af aktivitet. Man benytter sig af hinanden, og det er et netværk, der spirer. Der er en stor værdi i at være sammen uden at være sammen. Man kan lukke sin dør, når det er nødvendigt, men når vi kigger rundt, står de fleste nu på klem eller helt åben,” siger Magne Jakobsen under rundvisningen.
Vi stikker blandt andet hovedet inden for hos Vivian Elkjær, der har fået kontor til sin lille del af konsulentvirksomheden Bunk & Elkjær.
“Jeg har siddet hjemme og arbejdet en del år, så jeg trængte til at komme ud og se andre mennesker. Samtidig havde vi brug for et sted at kunne mødes med de ni andre ansatte, der er i virksomheden,” fortæller Vivian fra sit kontor på anden sal.

Et sted at komme “på” arbejde
Netop behovet for at se andre, er en væsentlig parameter for mange af lejerne, fortæller Magne Jakobsen.
“Man skal have nogen at sige godmorgen til. Så simpelt kan det faktisk siges. Selv om det er tillokkende og virker nemt at kombinere sit hjem og sin arbejdsplads, så er der mange der kommer til at savne et eller andet. Både kolleger, men også fornemmelsen af at være ‘på’ arbejde. Det problem er ShareOffice en god løsning på. Når lejerne kommer ind falder de hurtigt til og føler at bygningen her også er ‘deres’ hus.”

Basishuslejen er 2.500 kroner om måneden pr. arbejdsplads. Det er inklusiv el, vand, varme, bredbånd og mødefaciliteter. Dertil kan man så vælge tilvalgspakker i større eller mindre omfang. Kaffeordning, print/kopi, rengøring, parkering med mere.
“Selv kontormøblerne kan man leje. Vi har et godt samarbejde med Holmris Møbler. Lejer kan få de borde, stole og reoler man har brug for til en fast aftalt lejepris pr. måned. Den tryghed og psykologi der ligger i at kende sine omkostninger er så vigtig for virksomhederne. Og samtidig er det nemt at justere sin kapacitet, både hvis man bliver flere eller færre medarbejdere,” siger Peter Wulff.

ShareOffice i flere byer
Kontorhotelkonceptet ShareOffice er en succes og er allerede udvidet til også at omfatte lokaler i andre byer. ShareOffice åbner i disse uger i Århus og Fredericia på centralt placeringer i nærområdet og tæt ved motorvejsafkørsler.

Af: Kim Konnerup | Foto: Erling Jørgensen og esoft systems

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *